Tryckgerulator

Inlägg angående bromsar, styrning, fjädring och manöversystem för lyktor på SM.
Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Tryckgerulator

Inlägg av Krassegränd »

astro skrev:
04 jun 2017, 19:53
Hur ofta slår pumpen till? (sekundintervall tomgång åkhöjd)

tjipp, astro
Det är 20 sekunder mellan frånslag och tillslag.

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Tryckgerulator

Inlägg av Hank »

Ämnet tryckregulator var uppe nyligen. Här finns mått, reservdelsnummer och bilder:
viewtopic.php?f=34&t=76324

På detta forum har jag otaliga gånger argumenterat för att det är lätt att byta de två o-ringarna. Men det slutar alltid med att den läckagedrabbade köper en ny/beg regulator.
Fattar inte varför.
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Tryckgerulator

Inlägg av Krassegränd »

Jag har beställt en lagningssats på http://www.stalnackes.com/bilmodeller/? ... prod=H074A

Tack Hank
Jörgen


PS
Om jag använder fjädrarna som kommer med i lagningssatsen måste jag kolla till- och frånslagstryck.
Vad ska det vara på en SM?
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Tryckgerulator

Inlägg av astro »

http://www.citroen-sm.org/wiki/index.php/Manuals

Här finns massor av manualer. Allt man kan drömma om.

tjipp, astro

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Tryckgerulator

Inlägg av Krassegränd »

astro skrev:
07 jun 2017, 04:40
http://www.citroen-sm.org/wiki/index.php/Manuals

Här finns massor av manualer. Allt man kan drömma om.

tjipp, astro
Kanon!
Den sidan ska jag spara!

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Tryckgerulator

Inlägg av Krassegränd »

astro skrev:
07 jun 2017, 04:40
http://www.citroen-sm.org/wiki/index.php/Manuals

Här finns massor av manualer. Allt man kan drömma om.

tjipp, astro
Säkert men jag hittar inte i den. Hittar inget om Hydraulsystemet.
Vilket till och frånslagstryck ska SM ha?

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Tryckgerulator

Inlägg av Hank »

http://www.citroen-sm.org/wiki/index.ph ... _Regulator

...fast om allt (utom läckaget) redan fungerar tillfredställande är det ju ingen större mening att byta något annat än o-ringarna.
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Tryckgerulator

Inlägg av Krassegränd »

Hank skrev:
07 jun 2017, 18:41
http://www.citroen-sm.org/wiki/index.ph ... _Regulator

...fast om allt (utom läckaget) redan fungerar tillfredställande är det ju ingen större mening att byta något annat än o-ringarna.
Sant men om satsen numera är med kulor och fjädrar så är det ju synd att inte använda dem.
Dessutom är jag lite konfunderad över att det inte pyser när man öppnar blödarskruven (tolvan på sidan).
Sen, när man ändå har regulatorn demonterad kan man ju justera upp till fabriksvärden. Om man till exempel har demonterat en kamaxel så justerar/kollar man ventilspelet när man återmonterar, eller hur?

Resonerar jag fel här?

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Tryckgerulator

Inlägg av Hank »

Krassegränd skrev:
07 jun 2017, 18:57

Resonerar jag fel här?
Nejdå. Blir ju lite mer besvär, men det kan förstås vara väldigt tillfredställande att ha nya prylar i och veta att trycket ligger rätt.


Man behöver väl fixa en manometer kopplad till ett hydraulrör.

På DS är det inget kul jobb att demontera tryckregulatorn. Hur är det på SM? Kan man shimsa fram rätt tryck på plats i bilen eller måste man skruva i och ur regulatorn flera gånger?
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Tryckgerulator

Inlägg av Krassegränd »

Om jag bara hittar alla grejerna i garaget så, jag har shimsat om regulatorn på min XM för många år sedan.
Kolla på viewtopic.php?f=8&t=9850&hilit=systemtryck&start=45

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Tryckgerulator

Inlägg av astro »

Krassegränd skrev:
07 jun 2017, 17:12
astro skrev:
07 jun 2017, 04:40
http://www.citroen-sm.org/wiki/index.php/Manuals

Här finns massor av manualer. Allt man kan drömma om.

tjipp, astro
Säkert men jag hittar inte i den. Hittar inget om Hydraulsystemet.
Vilket till och frånslagstryck ska SM ha?

Jörgen
Hej,i 589-7 sid. 131 står det. Tillslag 140-150 bar, frånslag 160-175 bar.

tjipp,astro

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7768
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Tryckgerulator

Inlägg av Mickel »

astro skrev:
07 jun 2017, 20:48
Tillslag 140-150 bar, frånslag 160-175 bar

Intressant att det är så pass stora toleranser. En godkänd kan alltså ha 150/160, dvs 10 bar mellan till- och frånslag, medan en annan kan ha 140/175, dvs 35 bar mellan till- och frånslag. Alltså 3,5 gånger större spann!

En bil med den senare regulatorn och fylld acc kan då få t ex 35 sekunder mellan till- och frånslag, och det skulle vi tyda som att allting är friskt.

Men om vi tog samma bil och satte i den första regulatorn och samma fyllda acc, så skulle vi få 10 sekunder :shock: mellan till- och frånslag, och då skulle vi säga att "den här bilen är inte bra, stort internläckage, etc".

Tänkvärt!


Min SM hade ganska korta tider mellan till- och frånslag när "allt" var åtgärdat, men då bytte Rottne Motorverkstad regulatorn till en regulator från GS (dvs identisk) som hade större skillnad mellan till- och frånslagstryck. Då blev tiderna nästan det dubbla :D !
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Tryckgerulator

Inlägg av soso »

Ja, det är en intressant betraktelse. Min förra XM hade inte bättre än 17s tillslagstid trots ny huvudack, och trots att jag hade renoverat bromsventilen. Nu har jag den inte kvar så jag kan prova, men visst kan det ju varit så att det var regulatorn som var i "andra änden" av toleransernas spektrum. Ooom det nu inte var fjäderbenen fram som var boven. Så långt hann jag inte felsöka.

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Tryckgerulator

Inlägg av Krassegränd »

astro skrev:
07 jun 2017, 20:48
Krassegränd skrev:
07 jun 2017, 17:12
astro skrev:
07 jun 2017, 04:40
http://www.citroen-sm.org/wiki/index.php/Manuals

Här finns massor av manualer. Allt man kan drömma om.

tjipp, astro
Säkert men jag hittar inte i den. Hittar inget om Hydraulsystemet.
Vilket till och frånslagstryck ska SM ha?

Jörgen
Hej,i 589-7 sid. 131 står det. Tillslag 140-150 bar, frånslag 160-175 bar.

tjipp,astro
Tack!
Jag måste lära mig att hitta i det där. Uppenbarligen finns det mycket nyttigt.

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Tryckgerulator

Inlägg av Krassegränd »

astro skrev:
07 jun 2017, 20:48
Hej,i 589-7 sid. 131 står det. Tillslag 140-150 bar, frånslag 160-175 bar.

tjipp,astro

Jag får fortfarande meddelandet nedan när jag klickar på länken i [http://www.classic-citroen-tech.co.uk/]

Forbidden

You don't have permission to access / on this server.

Additionally, a 403 Forbidden error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
Behöver man inlogg?

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Skriv svar

Återgå till "SM - Hydraulik"