Byta parkeringsbromsbelägg

Inlägg angående bromsar, styrning, fjädring och manöversystem för lyktor på SM.
lasse frykholm
10 bar
10 bar
Medlem i SCK?: Nej

Re: Byta parkeringsbromsbelägg

Inläggav lasse frykholm » 06 okt 2017, 22:12

Jag tycker det ser ut på den sista bilden som om du har flera mm belägg kvar. Varför byta om det inte är totalt slut? Handbromsen på SM är i alla fall ingen toppenkonstruktion - samma grejer funkar ju bra på DS med bättre utväxling på vajern, men på SM blir det gärna så att man justerar när det är dags för besiktning. Det är ju bra att kunna justera, så om du lossar låsmuttrarna (redan gjort? - lättast underifrån på vänstra sidan) och får på en M9 till utanför den första så kan du göra dubbelmuttertricket. Dra ihop dom ordentligt så bör du kunna snurra på själva justeringsskruven tills den går lätt, kanske med lite rostolja. Sen är det bara att ta av muttern och dra in justerskruven för hand (kanske med hjälp av den nerslipade nyckeln) tills den ligger emot belägget och detta mot skivan; spelet kan du leva utan.

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Medlem i SCK?: Ja

Inläggav Krassegränd » 07 okt 2017, 16:17

Jag vill byta dem för att beläggen är impregnerade av olja.
Det har varit ett läckage som har droppat rakt ner i bromsoket.
Jag tror att det som blöter skivan nu är olja från beläggen och då gäller det ju både parkeringsbromsen och den vanliga.

Dubbelmuttertricket verkar smart.

Jörgen
Jörgen 2st Smart Roadster och en Citroën SM

lasse frykholm
10 bar
10 bar
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav lasse frykholm » 07 okt 2017, 22:07

Jag höll på med en Merak idag - samma grejer men ännu krångligare för att det går ett fyrkantsrör snett ner som gör det svårt att få ut den undre bulten (som är kortare för att få plats). Dessutom så sitter handbromsoken lite längre in på sprängkåpan, och för att hjälpa till så har man fräst ut ett uttag med en liten kant upptill så att man inte kan dra oket rakt uppåt som på SM. En fördel i alla fall att det inte sitter en styrning i vägen! Jag insåg dock att det lät lite väl lätt med dubbla muttrar eftersom bulten inte sticker ut tillräckligt - jag hade för mig att jag gjort så nån gång, Det kan funka men då måste du klyva en M9-mutter i två. Med hjälp av din nerslipade 14-nyckel borde det gå ändå om du sprayar kyl/smörj på bulten.

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar

Inläggav Krassegränd » 12 okt 2017, 11:34

Den ena Justerskruven gick alldeles för trögt för att man skulle kunna mickla med den på bilen så jag demonterade oket, hoppas att jag kan montera det sen.
Bild
Lite kopparpasta på gängorna och sen gick det mycket lättare.

Bild

Jörgen

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar

Inläggav Krassegränd » 12 okt 2017, 18:02

Buntband är bra att ha.
Bild

Nu fattar jag hur man byter beläggen, om bara justerskruvarna går att rubba så är det ju inte så svårt.

Jörgen

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar

Inläggav Krassegränd » 12 okt 2017, 18:57

Se upp så att de halvmånformade fjädrarna som fixerar beläggen i oken inte försvinner (om de inte redan är borta).
De måste redan ha varit borta.

Jörgen

Återgå till "SM - Hydraulik"