Anti sjunk på SM

Allmänna frågor om SM.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Anti sjunk på SM

Inlägg av Krassegränd »

Har börjat fundera lite på hur bilen ska förvaras över vintern.
Kan det vara lämpligt att blockera "axlarna" (vid gummistopparna) så att bilen inte sjunker, det blir lättare att komma åt om man vill göra något på bilen utan att behöva starta den.
Eller om jag kan hitta lyftpunkter mitt under fram- och bakvagn kan jag palla upp den.

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Anti sjunk på SM

Inlägg av astro »

Varför palla upp den? Om du är rätt för att däcken skall deformeras så kan du rulla den lite fram och tillbaka ibland. Annars finns det lyftpunkter framför bakdäcken och bakom framdäcken. Kör upp i högstaläge, lägg tegelstenar med en brädlapp ovanpå, låt sjunka ner.

tjipp, astro

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Anti sjunk på SM

Inlägg av Krassegränd »

astro skrev:
21 sep 2017, 14:08
Kör upp i högstaläge, lägg tegelstenar med en brädlapp ovanpå, låt sjunka ner.

tjipp, astro
Hmm..
det är kanske så man ska göra.

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Anti sjunk på SM

Inlägg av alfp »

Den skall vara nere då tappar gasklockorna minst tryck
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Anti sjunk på SM

Inlägg av Krassegränd »

alfp skrev:
21 sep 2017, 15:40
Den skall vara nere då tappar gasklockorna minst tryck
Hmm, handlar det inte om hur mycket tryck det är i systemet? Jag tänker, ju högre tryck, ju snabbare diffundering genom membranen. Om man pallar upp bilen och sätter den på stöden sjunker trycket lika mycket som om man sänker den till lägsta läget.

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Anti sjunk på SM

Inlägg av Göran W »

Nja, det handlar om var membranen befinner sig. När bilen är helt nersjunken ligger de mot klockans vägg och gasen kan då i princip inte diffundera ut. Detta gör att lösa klockor i princip inte tappar tryck.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Anti sjunk på SM

Inlägg av Krassegränd »

Göran W skrev:
21 sep 2017, 18:15
Nja, det handlar om var membranen befinner sig. När bilen är helt nersjunken ligger de mot klockans vägg och gasen kan då i princip inte diffundera ut. Detta gör att lösa klockor i princip inte tappar tryck.
Jo men det betyder fortfarande att om bilen står uppallad utan tryck i klockorna så ligger membranen an mot väggen precis som när klockorna ligger på hyllan och det har ingen betydelse om bilens fjädring är i högsta eller lägsta läget så länge systemet är trycklöst.

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Anti sjunk på SM

Inlägg av Krassegränd »

Göran W skrev:
21 sep 2017, 18:15
När bilen är helt nersjunken ligger de mot klockans vägg och gasen kan då i princip inte diffundera ut.
Jag tänkte inte på detta först men det är nog det som har störst betydelse.

Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Anti sjunk på SM

Inlägg av astro »

Om man pallar upp bilen så försvinner LHM´en i fjäderbenen till cisternen och kulornas membran kommer att gå emot kulornas väggar. Sen kan nog gasen diffundera ut ändå, det är mer en fråga om vilket material som membranen är gjorda av. Det är ju ändå 40 bar i framkulorna.

tjipp, astro

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Anti sjunk på SM

Inlägg av Mickel »

astro skrev:
21 sep 2017, 14:08
Kör upp i högstaläge, lägg tegelstenar med en brädlapp ovanpå, låt sjunka ner.

Bra metod. Särskilt på SM som är så tung fram. Har man otur (om en kula står rakt ner) så kan man få tillplattad kula i ett framhjulslager om den står still länge belastad utan att flyttas.

Men tänk på att inte fylla på med brädlappar för högt på pallningen. Det ska vara minst några centimeter luft kvar. Annars kommer du att få svårt att få bort klossarna när du ska iväg. Bilens viloläge på klossarna måste vara några centimeter ner från bilens högstaläge för att höjdregulatorn ska reagera - annars höjs inte karossen. Gissa varför jag vet :roll: !

Förresten, denna klossmetod gäller förvaring av alla hydraulbilar - inte bara SM!
Mickel

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7763
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Anti sjunk på SM

Inlägg av Mickel »

astro skrev:
22 sep 2017, 12:47
Det är ju ändå 40 bar i framkulorna.
Ja, men om man inte sänker ner till trycklös fjädring så är det ju 145 - 170 bar.
Mickel

Skriv svar

Återgå till "SM - Allmänna frågor"