Citroën SM

Allmänna frågor om SM.
Användarvisningsbild
Raps
40 bar
40 bar
Medlem i SCK?: Ja

Citroën SM

Inläggav Raps » 01 feb 2017, 11:22

Har ju till och från haft funderingar på en SM. Vet inte om pengarna kommer att räcka men min gamla guldbil är ju borta, får se vad jag får för den, kanske skulle skramla ihop till en SM istället?? Vad säger ni?
Har ju kört en sisådär 500-800 mil på sommarhalvåret med min padda, kanske det blir för dyrt och svårt att ha en SM?

En liten flummig fråga, vad skulle skillnaden vara mellan typ min gamla padda och en SM, alltså fullständiga milkostnaden vara? Jag menar då alla kostnader inräknade såsom reservdelar, motorrenovering (krävs väl var 5000:e mil för att vara på den säkra sidan..) försäkring, servicekostnader, bränsleförbrukning, mm mm, mellan tummen och pekfingret, 2 ggr så dyrt som en vanlig padda att köra, 3 ggr så dyrt??

I alla fall, skriver jag här nu och ev senare en köpes annons på SM. Vad är realistiskt pris i Sverige? Typ ett bra bruksskick, ingen utställningsbil, lite fixa själv får man räkna med, helst inte behöva göra en komplett motorrenovering direkt eller en hellack.
Har tittat lite på priserna på Mobile.

Om någon vet ett exemplar som skulle vara intressant får vederbörande gärna hojta till :)
Senast redigerad av Raps 28 feb 2017, 11:22, redigerad totalt 2 gånger.
Citroen DSuper -74 "Guldbilen", Citroen CX20 TRE -87 "Vår- och höstbilen", Audi TT Quattro 3.2 -04 "Vinterbilen", Honda GoldWing -82, Heinkel Tourist -54.

Lars H
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Nej

Re: Citroën SM 3.0 5pet dvs. Bruno!

Inläggav Lars H » 01 feb 2017, 12:11

Du bör ta ett snack med Lars Frykholm ordf. I SM-sektionen i klubben han har bra info om kostnader och skick och diverse bilar till salu
DS19S-64, ID19 Break-64, ID20 -71 DS23 Pallas IE-74 DSuper-75 1/2 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, Xantia 2,0SX-99, C5 2,2 HDi Excl. Break -07

Användarvisningsbild
Dennis M
70 bar
70 bar

Inläggav Dennis M » 01 feb 2017, 12:36

Det är väl ingen större skillnad i ägandekostnad, de flesta slitdelar är samma.
Jag har inte åkt på något jättedyrt under renoveringen men visst kan man ha otur.

Användarvisningsbild
Dennis M
70 bar
70 bar

Inläggav Dennis M » 01 feb 2017, 18:10

Försäkring blir väl ungefär samma och man får väl räkna med att den tar en liter milen, den är enklare att skruva med än paddan.

Däcken är dyra om man envisas med att köra original.

lasse frykholm
10 bar
10 bar

Inläggav lasse frykholm » 02 feb 2017, 00:58

Däcken är bara dyra om man måste ha XWX - annars kan man gå ner till 65-profil och köpa fina Michelindäck för dryga tusenlappen styck. En förgasar-SM är faktiskt mer lättmekad än en DS på många sätt - alla aggregat ligger serverade på en bricka. Det finns dock mera att ha ordning på - AC och fönsterhissar t.ex. Om du kontaktar mig (finns i matrikeln) kan jag berätta lite mer i största allmänhet. Priserna är på väg upp och bilen verkar börja få den kultstatus man länge har tyckt att den förtjänar. Hälsningar Lasse

Användarvisningsbild
Raps
40 bar
40 bar

Inläggav Raps » 02 feb 2017, 10:57

Sorry Dennis att jag kapade din utmärkta tråd, skulle givetvis lagt denna under allmänna frågor, kan jag lösa detta själv?
Citroen DSuper -74 "Guldbilen", Citroen CX20 TRE -87 "Vår- och höstbilen", Audi TT Quattro 3.2 -04 "Vinterbilen", Honda GoldWing -82, Heinkel Tourist -54.

Göran W
Guru
Guru

Re: Citroën SM

Inläggav Göran W » 02 feb 2017, 11:56

Nej, det kan du inte men jag kunde...... :wink:

Moderatorn
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM Citroënakuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Raps
40 bar
40 bar

Inläggav Raps » 02 feb 2017, 12:05

Tackar :K :K :K :K :K :K

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Kontakt:

Inläggav Peter » 02 feb 2017, 12:47

lasse frykholm skrev:Däcken är bara dyra om man måste ha XWX - annars kan man gå ner till 65-profil och köpa fina Michelindäck för dryga tusenlappen styck. En förgasar-SM är faktiskt mer lättmekad än en DS på många sätt - alla aggregat ligger serverade på en bricka. Det finns dock mera att ha ordning på - AC och fönsterhissar t.ex. Om du kontaktar mig (finns i matrikeln) kan jag berätta lite mer i största allmänhet. Priserna är på väg upp och bilen verkar börja få den kultstatus man länge har tyckt att den förtjänar. Hälsningar Lasse

Hur är det med servicemöjligheter för motorn, finns det några firmor som har den kunskapen? Och då menar jag inte byta olja utan justera in förgasare, tändning och ventiler den så den går bra.

Citromax
20 bar
20 bar

Inläggav Citromax » 02 feb 2017, 21:32

Att renovera motorn är kostsamt. Iallafall om man vill göra det rätt. Och det vill man.
Joakim
Borlänge

Användarvisningsbild
Raps
40 bar
40 bar

Inläggav Raps » 23 feb 2017, 12:33

Leker ibland med tanken att ha en billigare vinterbil och istället en dyrare sommarbil a lá Citroen SM.
Ser ungerfärliga prisbilden på mobile men hur är läget i Sverige?
Om man tänker sig den billigast varianten av SM, i hyffsat bruksskick, vad kostar den?
Billigaste varianten är väl en import från USA utan glasskyddet fram på belysningen och automat?

Har ni någon aning om de senaste priserna i Sverige, säg de senaste året, vad fick man ge?

Användarvisningsbild
Triad
Hydraktiv
Hydraktiv

Re: RE: Re: Citroën SM 3.0 5pet dvs. Bruno!

Inläggav Triad » 23 feb 2017, 13:10

Peter skrev:
lasse frykholm skrev:Däcken är bara dyra om man måste ha XWX - annars kan man gå ner till 65-profil och köpa fina Michelindäck för dryga tusenlappen styck. En förgasar-SM är faktiskt mer lättmekad än en DS på många sätt - alla aggregat ligger serverade på en bricka. Det finns dock mera att ha ordning på - AC och fönsterhissar t.ex. Om du kontaktar mig (finns i matrikeln) kan jag berätta lite mer i största allmänhet. Priserna är på väg upp och bilen verkar börja få den kultstatus man länge har tyckt att den förtjänar. Hälsningar Lasse

Hur är det med servicemöjligheter för motorn, finns det några firmor som har den kunskapen? Och då menar jag inte byta olja utan justera in förgasare, tändning och ventiler den så den går bra.

Det är ju ingen raketmotor avsedd för rymdfärder (även om man kan tro det). Så, de servicar du tänker på och en ev renovering förfaller inte svårare än andra motorer. Det finns gott om anvisningar och kunskap runt om i landet.

Jag skulle inte vara rädd för att göra en renovering.

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
astro
Activa
Activa

Inläggav astro » 24 feb 2017, 21:03

Peter skrev:Hur är det med servicemöjligheter för motorn, finns det några firmor som har den kunskapen? Och då menar jag inte byta olja utan justera in förgasare, tändning och ventiler den så den går bra.

Justera förgasare är inte så svårt men tar tid och man måste arbeta metodiskt. Före förgasarjustering så ser man till att tändsystemet funkar bra. Det kräver ett stroboskop och en kamvinkelmätare. Förgasarinställningen kräver ett instrument som mäter vacuum i tratten, finns billiga att köpa. Ventilspel ställs med skims och kräver demontering av kamaxlar. Samma skims som till en del Ducati mototcyklar. Men hur ofta ställer man ventilspel?

En nedgången bil där tidigare ägare tagit genvägar och kommit på "smarta lösningar" blir ofta dyr att återställa. Idag finns det inga ursäkter för att inte hålla sin SM i trim. Allt finns på nätet. Alla bilar behöver slitdelar. Gå med i franska klubben och njut av reservdelspriser som är väldigt humana.

tjipp, astro

Återgå till "SM - Allmänna frågor"