Kopplingen vebrerar på 1:an vid start.

C3
Kingswe
Inlägg: 47
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:46
Medlem i SCK?: Nej

Kopplingen vebrerar på 1:an vid start.

Inlägg av Kingswe »

Detta sker nu varje gång bilen ska rulla iväg på ettan, övriga växlar 2till 3 och vidare så känns detta inte av. Det är så pass stora vibrationer att bilen känns svår att få iväg och man bör släppa koplingen "fortare" än vanligt för att obehaget inte ska få en att tro att allt ska pajja. Bilen liksom vibrerar igång/iväg och detta leder att man lätt får ett "Kärringstopp". Min fru vägrar köra bilen så länge detta är fel...

Det sägs av förra ägaren att koplingen är bytt typ ett år sen.
Idag tömde jag växelådsoljan ut kom 2,5 dl. :( . Jag fyllde upp lådan med 1,8 l och en ny p- packning till utgående axel och en ny spinelled...
Vet inte riktigt var jag bör göra för att få detta fel fixat. All det andra ovan som jag gjort har inte med detta fel att göra, ngt som jag gjorde i all hast för detta såg inte heller bra ut......Denna bil börjar kännas mere som ett måndags ex... :x vill få henne till ett tisdags ex... Om möjligt.
Hoppas att någon vet vad jag pratar om... Vibbrerande koppling vid start, faktis rätt irriterande och obehaglig kännsla vid start..

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5171
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Kopplingen vebrerar på 1:an vid start.

Inlägg av Rover_Micke »

Det kan var dubbelmassesvänghjulet som håller på att ge upp, eller kanske olja på lamellen.
Hur långt hade den gått?
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Kingswe
Inlägg: 47
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:46
Medlem i SCK?: Nej

Re: Kopplingen vebrerar på 1:an vid start.

Inlägg av Kingswe »

Tror bilen är runt 16K. Nya kopplingen runt 1000 mil. Jag utgår att lammelerna och tryckplattan var "rengjorda/rena" vid montering, det känns mer som att det blivit värre med tiden då jag inte kände något av detta då jag köpte bilen för 9 mån.
Var sitter dubbelmassasvänghjulet, dyr, svårt att byta, vad tror du tidåtgången för en normal meck är?
Eller finns det andra åsikter om detta / felet?

En egen tanke som jag lagt lite åt sidan..
(Luft i kopplingen tror den är hydralisk, undrar bara då hur kom luften in, bromsvätskan är ok...så detta är inte bejakt än...)

Tack för dit visade intresse...

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Inlägg: 5878
Blev medlem: 29 nov 2002, 19:48
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Killebäckstorp Båstad

Re: Kopplingen vebrerar på 1:an vid start.

Inlägg av alfp »

Fanns det bara 2,5 dl olja i växellådan är risken att packboxen läcker och olja kommer in på kopplingen I så fall är det ut med växellådan byta packbox och byta lameller Inget kul men finns inget annat att göra om det är så.
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1st 2CV6 Club 1983, 1st C5 1,6HDI break 2007 1st XM V6 24V 1995, 1st Xm Break tct 1997 1st C4 1,6 2005, 1 st Polar 520 1987 ..........SCK 8776...........

Kingswe
Inlägg: 47
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:46
Medlem i SCK?: Nej

Re: Kopplingen vebrerar på 1:an vid start.

Inlägg av Kingswe »

[*njaaa i detta fall så var det packboxen/ p-packningen som löper på utsidan till drivaxeln på vf. Det rann rätt bra där...

Tror all olja kom ut denna väg. Dvs inte inne i växel/kopplingshuset / lammelera.

cau
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2491
Blev medlem: 07 sep 2008, 09:18
Medlem i SCK?: Ja

Re: Kopplingen vebrerar på 1:an vid start.

Inlägg av cau »

C3:a?? Vilken årsmod? Jag har liknande vibrationer på min C3:a, 2013 / 4000 mil, både på 1:ans o. 2:ans växel. Upplevde vibrationerna veckan efter inköpet hos aukt. Citroen f:a.för 1½ år sedan, då hade bilen gått 2500 mil. Under dom 6 mån. som garantin (5 mån. fabr.-garanti) gällde klagade jag 3 ggr. hos bilf:a. och erhöll beskedet "vi hittar inga fel".
Så där står jag i dag; misstänker att det är både omständigt och dyrt att åtgärda kopplingen så bilf:an vill inte åtgärda
så länge bilen är körduglig. Kanske jag har fel.
:(

Kingswe
Inlägg: 47
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:46
Medlem i SCK?: Nej

Re: Kopplingen vebrerar på 1:an vid start.

Inlägg av Kingswe »

Ok min är 2007, ok det är många bilar jag kört utan att ha känt sådant... Detta att bilen vibbrerar igång är något som man inte kan miss ta sig på, i mitt fall bara då man ska rulla igång fron noll eller lite fart då kopplingen fortfarande måste släppas......Inget från 2an till 3an osv...

Kingswe
Inlägg: 47
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:46
Medlem i SCK?: Nej

Re: Kopplingen vebrerar på 1:an vid start.

Inlägg av Kingswe »

Idag så gick bilen igeom besiktningen.
Ny spindelled, nya bakskivor mm, ny växelådsolja och ny p- packning.
Frågan är bara hur alla elfelen och kopplingen ska göras...

Obs el-felen är...
Har provat att nolla enligt ett skema utan resultat.
V framruta fungerar inte( har köpt en ny tryckknapp utan resultat), vredet för sidospeglarna är död ( har köpt ny utan resultat), radion hittar svagt radiokanaler (mycket brus), då bilen är avstängd så fungerar vindrutetorkaren för fram(?) och slutligen bakrutetorkarn går igång av sig själv(sporadisk/sällan) rädd att glömma och lossa den från rutan då den kan hoppa igång under vinter.

El fel och vibrerande koppling....känns som en mini discobil där allt kan hända. Övrigt så går pärlan bra men frugan vägrar köra bilen med denna kopling...
Tråden om kopplingen ligger under. Alla idéer kommer beaktas så var kreativa och lägg till...

Mvh Peter

Skriv svar

Återgå till "C3 - Allmänna frågor"