SpeedControl Faulty & Bagageluckan går ej att öppna...

C3
chrisnorthstream
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 dec 2016, 15:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Borås

SpeedControl Faulty & Bagageluckan går ej att öppna...

Inlägg av chrisnorthstream »

Farthållaren har fungerat klockrent i ca 4 månader, men nu mer och mer så har den börjat krångla, den stänger av sig helt sporadiskt ibland under körning och ibland efter start så får jag meddelandet "speed control faulty".. då vrider jag av och på den tills den startar. Vad är felet? den fungerar ibland.

Nu till bagageluckan, den är låst.. går ej att öppna. "handtaget" klickar bara. för någon månad sedan så ville den inte stänga. Känns som det är mycket elfel i bilen?

Bilen har gått 24.000 mil i skrivande stund, 1,6 HDi 110 2006. pendlar dagligen 14 mil tur och retur.


Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5170
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: SpeedControl Faulty & Bagageluckan går ej att öppna...

Inlägg av Rover_Micke »

Farthållar/fartbergränsar problemet brukar bero på fel i gaspedalen. I gaspedalen sitter det en brytare för fartbergänsaren, det kan även vara bromsljuskontakten.

Problemet med bagageluckan är troligtvis mikrobrytaren i handtaget, eller kaanske genomföringen mellan kaross och lucka.

/Micke
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6415
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: SpeedControl Faulty & Bagageluckan går ej att öppna...

Inlägg av LeifHj »

Farthållar/fartbergränsar problemet brukar bero på fel i gaspedalen. I gaspedalen sitter det en brytare för fartbergänsaren, det kan även vara bromsljuskontakten.
Är det som på XM så sitter det en "dosa" i bromspedalen, den innehåller 1 eller 2 koppartungor, beroende på om det finns farthållare eller ej, de går mellan ett par brytkontakter, dessa tungor kan tappa spänsten ibland och då fungerar inte bromsljus och/eller farthållare. Man kan öppna dosan och böja till tungorna så de funkar igen.
Nu vet inte jag om det är samma system på C3, men otroligt är det inte.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

olle
70 bar
70 bar
Inlägg: 906
Blev medlem: 15 mar 2003, 21:56
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Wä, Skåneland

Re: SpeedControl Faulty & Bagageluckan går ej att öppna...

Inlägg av olle »

Spreja med tunn olja, typ 5-56, 4-wd etc, på både brytaren för broms- och kopplingspedalen.
Det är dock mest troligt att det är kopplingsbrytaren som kärvar ibland.
Det är plastpinnen som går in i brytaren som behöver mera glid.

Olle
ÖRNAR FLYGER ENSAMMA, KRÅKOR FLYGER I FLOCK. XM TCT-97, 2x(BX 16V-90), BX 19 TZI-Break-91, Morris Minor 1000 -57, C3 Aircross -21,Berlingo XTR 2011, Renault 5 89 (nyskick)
Zundapp Bella 1956. Nu även 2x(Velo Solex 3800).

XTR
Inlägg: 27
Blev medlem: 20 jun 2016, 16:04
Medlem i SCK?: Nej

Re: SpeedControl Faulty & Bagageluckan går ej att öppna...

Inlägg av XTR »

Är det dragkrok på bilen? Det är en klassisk felkälla, hade detta fel på min bil också, nästan identiskt felförlopp, wd-40 i släpvagnskontakten samt genomgång av strömtjuvar och lampsocklar/kontakter. Det åtgärdade mina problem .

chrisnorthstream
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 dec 2016, 15:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Borås

Re: SpeedControl Faulty & Bagageluckan går ej att öppna...

Inlägg av chrisnorthstream »

Ja det är dragkrok på bilen tyvärr.

Nu till ytterligare ett problem som har varit till och från.. Det hackar/hugger till vid gaspådrag. och ganska rejält med!

Vettefan vad det kan vara för fel på bilen. Det är precis som att någon skulle stämpla bromspedalen vid gaspådrag, Otroligt irriterande när det kommer upp problem efter problem.

Dock så är en stor service inbokad den 3 april. har bett dom kolla upp detta plus en massa annat. vore även tacksam för svar här om någon ytterligare har varit med om det angående hugget vid gaspådrag.

marbas

Re: SpeedControl Faulty & Bagageluckan går ej att öppna...

Inlägg av marbas »

Hade något liknande på min C3 1.6 HDi. Farthållaren kunde hoppa ur när som och sen fungera igen. Ibland gick den inte att ställa och motorn kunde hacka till rejält ibland (oavsett om man använder farthållare eller ej). Problemet blev värre och värre. Bogsering till verkstad...

På min bil vårt det vevaxelgivaren som var trasig. Var inte så dyrt att fixa.

chrisnorthstream
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 dec 2016, 15:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Borås

Re: SpeedControl Faulty & Bagageluckan går ej att öppna...

Inlägg av chrisnorthstream »

Tack så mycket för svaren! ska skriva ett meddelande till verkstan så att dom kontrollerar/byter ut den givaren. Hugget kommer ju emellanåt, så det kanske inte uppstår när dom provkör bilen. Utöver alla dessa problem är det ju en mycket trevlig liten bil. Idag var det en granne som undrade om bilen var till salu :) då jag stod och tog foton på soltaket som troligtvis skall tonas inom kort.

Skriv svar

Återgå till "C3 - Allmänna frågor"