Sida 1 av 1

Oljebyte HDi -07

Postat: 15 dec 2009, 12:28
av ohrn
Hej alla,
Tänkte byta olja en extra gång, mellan servicarna. Köpte ett filter i dag, det såg inte riktigt ut som oljefilter gjorde på min tid, inget plåthölje, bara en insats. Nästan som ett filter till en DS (!)
Var sitter filtret, är det överhuvudtaget möjligt att byta olja själv eller bör man "uppsöka närmaste aukturiserade verkstad"
Hälsn.
/Lasse

Re: Oljebyte HDi -07

Postat: 16 dec 2009, 18:07
av Tomst
Oljefiltret sitter förhållandevis högt upp på motorblocket (jämfört med var det har suttit på mina tidigare bilar).
Det sitter i en insats till höger, före svänghjulsutbuktningen. Insatsen pekar uppåt ca 30 grader.
Man måste plocka bort en del saker för att komma åt, så jag har inte bytt olja själv hittills. Men det går säkert bra för den händige och tålmodige.
Blev du något klokare av detta? :?:

Re: Oljebyte HDi -07

Postat: 17 dec 2009, 07:18
av ohrn
Tack Tomst.
Jag blev säkert betydligt klokare, får se definitivt när jag ska till att göra oljebytet, förhoppningsvis i helgen. Jag har fortfarande inte letat efter filtret, men det ser ju rätt så packat ut under huven.
/Lasse

Re: Oljebyte HDi -07

Postat: 18 dec 2009, 14:20
av ohrn
Ja, då var det klart, då. Tack Tomst för bilden.
Inte särskilt krångligt jämfört med de gamla bilar jag är van vid. Sämst i konstruktionen är väl plasskyddet under motorn som ska bort för att komma åt avtappningen. Skruvarna, 8 st (?) är inga riktiga skruvar utan av typen som kanske fungerar en gång, på fabriken. Men det går bra att lossa, iaf.
Filtret sitter i ett plasthölje, nyckelvidd 27 mm. Åtdragningsmoment 25 Nm, tänk på att det är ett ytterst lågt moment, någon jag pratade med hade dragit sönder höljet (inte Citroen)
Avtappningen är en vanlig sexkantskruv, nyckelvidd 21.
För övrigt tror jag att det var väl använd möda att byta olja mellan servicarna, bilen har gått 5100 mil nu, alltså knappt 1000 mil kvar till nästa oljebyte. Oljan var väldig svart, det är väl normalt för en diesel, men oljefitret var inte vackert, väldigt igenkleggat. En liten fördel med filter utan plåthölje, man kan se hur igensatt det är? Finns det andra fördelar?
Priset är ingen fördel, 140 SEK på Mekonomen, har för mig att vanliga filter ligger på halva priset.
Så, någon varm och solig sommardag kommer jag att lägga mig under bilen och dra i nitmuttrar
http://www.wurth.se/kunder/wurth/wurthp ... 1100-2.pdf och riktiga skruvar för plastskyddet under motorn, sen kommer det att vara lika lätt att byta olja som på di gamle.
Hälsn.
/Lasse

Re: Oljebyte HDi -07

Postat: 18 dec 2009, 18:58
av Tomst
Tack ohrn för "oljebytesrapporten".
Då vet vi som kanske ger oss på det i framtiden mer om vad som behövs för att göra det.
Själv har jag istället valt att serva bilen efter "besvärliga körförhållanden" (dvs 1500 mil), trots att det egentligen inte kvalificerar sig för det.
Jag kan gärna lägga upp bilden här, men det går inte om man inte länkar till en webbplats? Jag har en skannad bild istället.
Mvh, Tomst

Re: Oljebyte HDi -07

Postat: 18 dec 2009, 19:30
av Lars H
Oljefilter HDi på Autofrance (purflux)=citroen originalfabrikat 64:- + moms dock till 2.0HDI bör vara samma på C3

Re: Oljebyte HDi -07

Postat: 03 feb 2010, 14:16
av citronen
Tyvärr är det inte samma filter på c3 HDi. Det billigaste jag hittat är 115,50kr här: http://butiken.vesundberg.se/katalog.asp
Där är även bränslefiltret billigare, 449.50 istället för ca 540 kr på mekonomen. Jag har inte kollat på autofrance men det bör vara en god idé.Byta bränslefilter var dock inte så lätt, det var trångt och flera rör var i vägen så att man fick ta bort dem.

Re: Oljebyte HDi -07

Postat: 12 apr 2010, 20:15
av Ctrea
Tomst skrev:Tack ohrn för "oljebytesrapporten".
Då vet vi som kanske ger oss på det i framtiden mer om vad som behövs för att göra det.
Själv har jag istället valt att serva bilen efter "besvärliga körförhållanden" (dvs 1500 mil), trots att det egentligen inte kvalificerar sig för det.
Jag kan gärna lägga upp bilden här, men det går inte om man inte länkar till en webbplats? Jag har en skannad bild istället.
Mvh, Tomst
Enligt citroen i skärholmen, ska alla C3 HDi servas efter besvärliga förhållanden. Pga det svenska klimatet förstod jag det som...

Re: Oljebyte HDi -07

Postat: 13 apr 2010, 05:40
av peterlan
ohrn skrev: Sämst i konstruktionen är väl plasskyddet under motorn som ska bort för att komma åt avtappningen. Skruvarna, 8 st (?) är inga riktiga skruvar utan av typen som kanske fungerar en gång, på fabriken.
Är det ingen lucka precis vid avtappningen som på Xantia? Där är det en liten plastlucka med ett vred på. Öppnar man den så sitter pluggen innanför.
Har dom verkligen försämrat så?

Re: Oljebyte HDi -07

Postat: 14 jun 2012, 11:16
av Gary
Har en C5 HDi 06:a,

det verkar vara samma knök på den för att byta olja och filter.
Hade tidigare en C5 V6 -01, hur lätt som helst att komma åt och dessutom ett "normalt" filter som inte riskerade att dras sönder vid byte.
Det är väl faan att bilfabrikanterna ska tvinga in folk på verkstäder för göra dessa rutinåtgärder.

//Gary