Oljebyte HDi -07

C3

Oljebyte HDi -07

Inläggav ohrn » 15 dec 2009, 13:28

Hej alla,
Tänkte byta olja en extra gång, mellan servicarna. Köpte ett filter i dag, det såg inte riktigt ut som oljefilter gjorde på min tid, inget plåthölje, bara en insats. Nästan som ett filter till en DS (!)
Var sitter filtret, är det överhuvudtaget möjligt att byta olja själv eller bör man "uppsöka närmaste aukturiserade verkstad"
Hälsn.
/Lasse
ohrn
20 bar
20 bar
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 17 nov 2002, 18:51
Ort: Enköping

Re: Oljebyte HDi -07

Inläggav Tomst » 16 dec 2009, 19:07

Oljefiltret sitter förhållandevis högt upp på motorblocket (jämfört med var det har suttit på mina tidigare bilar).
Det sitter i en insats till höger, före svänghjulsutbuktningen. Insatsen pekar uppåt ca 30 grader.
Man måste plocka bort en del saker för att komma åt, så jag har inte bytt olja själv hittills. Men det går säkert bra för den händige och tålmodige.
Blev du något klokare av detta? :?:
Vänlig hälsning, Tomst
Kör nu: BMW 320d Touring -05
Bilhistoria:
C3 1,6 HDi 110 hk -06 (pigg, bränslesnål, duktig)
Xantia Activa V6 -00 (Glidare & superbil)
Honda Civic 1,6i -91 (Varvvillig, kul, sportig)
AX 11 Image -90 (Pigg, lätt, bensinsnål)
Tomst
20 bar
20 bar
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 11 mar 2003, 02:36
Ort: Göteborg

Re: Oljebyte HDi -07

Inläggav ohrn » 17 dec 2009, 08:18

Tack Tomst.
Jag blev säkert betydligt klokare, får se definitivt när jag ska till att göra oljebytet, förhoppningsvis i helgen. Jag har fortfarande inte letat efter filtret, men det ser ju rätt så packat ut under huven.
/Lasse
ohrn
20 bar
20 bar
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 17 nov 2002, 18:51
Ort: Enköping

Re: Oljebyte HDi -07

Inläggav ohrn » 18 dec 2009, 15:20

Ja, då var det klart, då. Tack Tomst för bilden.
Inte särskilt krångligt jämfört med de gamla bilar jag är van vid. Sämst i konstruktionen är väl plasskyddet under motorn som ska bort för att komma åt avtappningen. Skruvarna, 8 st (?) är inga riktiga skruvar utan av typen som kanske fungerar en gång, på fabriken. Men det går bra att lossa, iaf.
Filtret sitter i ett plasthölje, nyckelvidd 27 mm. Åtdragningsmoment 25 Nm, tänk på att det är ett ytterst lågt moment, någon jag pratade med hade dragit sönder höljet (inte Citroen)
Avtappningen är en vanlig sexkantskruv, nyckelvidd 21.
För övrigt tror jag att det var väl använd möda att byta olja mellan servicarna, bilen har gått 5100 mil nu, alltså knappt 1000 mil kvar till nästa oljebyte. Oljan var väldig svart, det är väl normalt för en diesel, men oljefitret var inte vackert, väldigt igenkleggat. En liten fördel med filter utan plåthölje, man kan se hur igensatt det är? Finns det andra fördelar?
Priset är ingen fördel, 140 SEK på Mekonomen, har för mig att vanliga filter ligger på halva priset.
Så, någon varm och solig sommardag kommer jag att lägga mig under bilen och dra i nitmuttrar
http://www.wurth.se/kunder/wurth/wurthp ... 1100-2.pdf och riktiga skruvar för plastskyddet under motorn, sen kommer det att vara lika lätt att byta olja som på di gamle.
Hälsn.
/Lasse
ohrn
20 bar
20 bar
 
Inlägg: 276
Blev medlem: 17 nov 2002, 18:51
Ort: Enköping

Re: Oljebyte HDi -07

Inläggav Tomst » 18 dec 2009, 19:58

Tack ohrn för "oljebytesrapporten".
Då vet vi som kanske ger oss på det i framtiden mer om vad som behövs för att göra det.
Själv har jag istället valt att serva bilen efter "besvärliga körförhållanden" (dvs 1500 mil), trots att det egentligen inte kvalificerar sig för det.
Jag kan gärna lägga upp bilden här, men det går inte om man inte länkar till en webbplats? Jag har en skannad bild istället.
Mvh, Tomst
Vänlig hälsning, Tomst
Kör nu: BMW 320d Touring -05
Bilhistoria:
C3 1,6 HDi 110 hk -06 (pigg, bränslesnål, duktig)
Xantia Activa V6 -00 (Glidare & superbil)
Honda Civic 1,6i -91 (Varvvillig, kul, sportig)
AX 11 Image -90 (Pigg, lätt, bensinsnål)
Tomst
20 bar
20 bar
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 11 mar 2003, 02:36
Ort: Göteborg

Re: Oljebyte HDi -07

Inläggav Lars H » 18 dec 2009, 20:30

Oljefilter HDi på Autofrance (purflux)=citroen originalfabrikat 64:- + moms dock till 2.0HDI bör vara samma på C3
DS19S-64, ID19 Break-64, ID20 -71 DS23 Pallas IE-74 DSuper-75 1/2 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, Xantia 2,0SX-99, C5 2,2 HDi Excl. Break -07
Lars H
Activa
Activa
 
Inlägg: 3636
Blev medlem: 17 nov 2002, 01:26
Ort: UMEÅ

Re: Oljebyte HDi -07

Inläggav citronen » 03 feb 2010, 15:16

Tyvärr är det inte samma filter på c3 HDi. Det billigaste jag hittat är 115,50kr här: http://butiken.vesundberg.se/katalog.asp
Där är även bränslefiltret billigare, 449.50 istället för ca 540 kr på mekonomen. Jag har inte kollat på autofrance men det bör vara en god idé.Byta bränslefilter var dock inte så lätt, det var trångt och flera rör var i vägen så att man fick ta bort dem.
Citroën Xantia HDi -99, Vw golf tdi 4m -09. Har även BX 19 RD 1988, BX 19 TRi 1989, Mvh / Adam Johansson
Användarvisningsbild
citronen
10 bar
10 bar
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 31 maj 2005, 09:59

Re: Oljebyte HDi -07

Inläggav Ctrea » 12 apr 2010, 21:15

Tomst skrev:Tack ohrn för "oljebytesrapporten".
Då vet vi som kanske ger oss på det i framtiden mer om vad som behövs för att göra det.
Själv har jag istället valt att serva bilen efter "besvärliga körförhållanden" (dvs 1500 mil), trots att det egentligen inte kvalificerar sig för det.
Jag kan gärna lägga upp bilden här, men det går inte om man inte länkar till en webbplats? Jag har en skannad bild istället.
Mvh, Tomst

Enligt citroen i skärholmen, ska alla C3 HDi servas efter besvärliga förhållanden. Pga det svenska klimatet förstod jag det som...
Ctrea
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 apr 2010, 07:57

Re: Oljebyte HDi -07

Inläggav peterlan » 13 apr 2010, 06:40

ohrn skrev: Sämst i konstruktionen är väl plasskyddet under motorn som ska bort för att komma åt avtappningen. Skruvarna, 8 st (?) är inga riktiga skruvar utan av typen som kanske fungerar en gång, på fabriken.

Är det ingen lucka precis vid avtappningen som på Xantia? Där är det en liten plastlucka med ett vred på. Öppnar man den så sitter pluggen innanför.
Har dom verkligen försämrat så?
C5 2.0 HDi -06 Break.
C5 V6 Break -05 Såld
C5 2.0 HDi -05 Break (såld till jobbarkompis)
C5 V6 Break -01 (köpt av en kompis numera. Han verkar nöjd);
Såld.. BMW 540i Touring -99

Lexia finns.
Användarvisningsbild
peterlan
Hydraktiv
Hydraktiv
 
Inlägg: 2748
Blev medlem: 03 jan 2003, 18:18
Ort: Gävle

Re: Oljebyte HDi -07

Inläggav Gary » 14 jun 2012, 12:16

Har en C5 HDi 06:a,

det verkar vara samma knök på den för att byta olja och filter.
Hade tidigare en C5 V6 -01, hur lätt som helst att komma åt och dessutom ett "normalt" filter som inte riskerade att dras sönder vid byte.
Det är väl faan att bilfabrikanterna ska tvinga in folk på verkstäder för göra dessa rutinåtgärder.

//Gary
Gary
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 12 aug 2005, 19:44


Återgå till C3 - Allmänna frågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster