Har nu bytt givaren vänster bak men felet kvarstår, har provat att radera felkoden men den kommer tillbaka så fort jag startar bilen.
Kabeln ser ok ut, inga skarvar eller skador som jag kan se under bilen. Antar att jag måste riva ur mattan bak och leta efter skador på kabeln inuti bilen.
Går det att mäta spänningen ut till givaren med multimeter?
ESP/ASR fault C1325
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 04 aug 2014, 10:27
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Borlänge
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5170
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: ESP/ASR fault C1325
Har du kollat sensorringen?
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 04 aug 2014, 10:27
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Borlänge
Re: ESP/ASR fault C1325
Yes, den är ganska åtkomlig och ser hel ut samt att felkoden kommer tillbaka så fort jag startar bilen. Jag behöver alltså inte köra/rulla för att felkoden ska komma tillbaka.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 04 aug 2014, 10:27
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Borlänge
Re: ESP/ASR fault C1325
Har nu hittat felet, eftersom bilen är golvsänkt kollade jag kabeln lite mer noggrant (dom hade dragit på en kabelstrumpa över) och såg då att en av kablarna var skadad och när jag drog i den gick den av.
Har nu provat att skarva kabeln och får signal om jag läser av hastigheten med min felkodsläsare.
Jag blev förstås riktig nöjd men så fort jag åker iväg och kommer upp i kanske 20 kmh så kommer felkoden tillbaka, suck.
Är det någon som har någon idé?
Kan det vara så att resistansen blir knas på kabeln när man skarvar (fick lov att kapa typ 20 cm och skarva i då kabeln hade svartnat och ärgat)
Har nu provat att skarva kabeln och får signal om jag läser av hastigheten med min felkodsläsare.
Jag blev förstås riktig nöjd men så fort jag åker iväg och kommer upp i kanske 20 kmh så kommer felkoden tillbaka, suck.
Är det någon som har någon idé?
Kan det vara så att resistansen blir knas på kabeln när man skarvar (fick lov att kapa typ 20 cm och skarva i då kabeln hade svartnat och ärgat)
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ängelholms kommun, Skåne
Re: ESP/ASR fault C1325
Jag var också med om att felmeddelandet kom vid 20 km/h.
Felet var rost under (den nya) givaren, vilket påverkade avståndet till sensorringen.
Se: http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=99&t=75088
Felet var rost under (den nya) givaren, vilket påverkade avståndet till sensorringen.
Se: http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=99&t=75088
Utan tvivel är man inte klok.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 04 aug 2014, 10:27
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Borlänge
Re: ESP/ASR fault C1325
Aha, kanske kan vara det då, får kolla hur det ser ur. Tackar tusen för tipset.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 04 aug 2014, 10:27
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Borlänge
Re: ESP/ASR fault C1325
Du var inne på helt rätt spår..Hank skrev:Jag var också med om att felmeddelandet kom vid 20 km/h.
Felet var rost under (den nya) givaren, vilket påverkade avståndet till sensorringen.
Se: http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=99&t=75088
När jag började felsöka så visade min kinesiska felkodsläsare fel på vänster fram då felet egentligen var vänster bak.
Jag skiftade då givare fram för att se om felet bytte sida och när jag gjorde det drog jag antagligen inte åt givaren höger fram riktigt för när jag idag lånade en Bosch KTS 540 så visade den fel på givaren höger fram och mycket riktigt så hade skruven lossnat helt så givaren satt helt ur position.
I med en ny bult och vips så fungerar allt, till och med kylfläkten började fungera normalt tråd: http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=122&t=75434 (har säkert med något jordfel att göra)
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ängelholms kommun, Skåne