Vinterträff på G

Inlägg som berör endast 2CV

Re: Vinterträff på G

Inläggav torapp » tor jan 14, 2010 7:13 pm

hjalmar-se skrev:
torapp skrev:För min del får vi se om det blir Dyane eller Saab. Bytte tändstift i går och då upptäckte jag att jag har en spricka i grenröret. Måste demontera det och lämna det på svetsning i veckan. Få se om jag hinner få tillbaka det, har inget mer grenrör som passar på min M4:a. Annars får jag försöka hinna sätta i någon annan motor.

Var inte så petig Thomas. Jag hade en spricka i grenröret på min 18 hästare i åratal och sprickan tätade jag någon gång i månaden med avgasrörspasta. Du kan väl inte med att komma i SAABEN till detta mötet också. :wink:

Och Thomas, det är jättelurigt att svetsa grenrören om man inte fixerar dem ordentligt, för de har en tendens att slå sig.
Hjalmar

TATADAAAA. Fanfar. Jag är inte helt senil än. Visste bestämt att jag fick med ett "felfritt" grenrör av rätt sort när jag hämtade två M4:or i höstas. Fick leta en stund innan jag hittade det....mitt på arbetsbänken under lite annat smått och gott. Nu kan jag skifta och lämna iväg det spruckna för svetsning i lugn och ro utan att först behöva åka till träffen i Ekshärad med sprucket grenrör :mrgreen:
MvH Tomas R

"Våga Vägra Facebook!!!!!"

2CV -64 (UR)
2CV AK400 (R)
Ami 8 -71 (R)
Acadiane -82 (UR)
Dyane D6 -68 (B)
Dyane -69 (R)
Dyane -68 (UR)
Saab 9000 -92 (B)
torapp
70 bar
70 bar

Inläggav hjalmar-se » tor jan 14, 2010 7:37 pm

torapp skrev:
hjalmar-se skrev:
torapp skrev:För min del får vi se om det blir Dyane eller Saab. Bytte tändstift i går och då upptäckte jag att jag har en spricka i grenröret. Måste demontera det och lämna det på svetsning i veckan. Få se om jag hinner få tillbaka det, har inget mer grenrör som passar på min M4:a. Annars får jag försöka hinna sätta i någon annan motor.

Var inte så petig Thomas. Jag hade en spricka i grenröret på min 18 hästare i åratal och sprickan tätade jag någon gång i månaden med avgasrörspasta. Du kan väl inte med att komma i SAABEN till detta mötet också. :wink:

Och Thomas, det är jättelurigt att svetsa grenrören om man inte fixerar dem ordentligt, för de har en tendens att slå sig.
Hjalmar

TATADAAAA. Fanfar. Jag är inte helt senil än. Visste bestämt att jag fick med ett "felfritt" grenrör av rätt sort när jag hämtade två M4:or i höstas. Fick leta en stund innan jag hittade det....mitt på arbetsbänken under lite annat smått och gott. Nu kan jag skifta och lämna iväg det spruckna för svetsning i lugn och ro utan att först behöva åka till träffen i Ekshärad med sprucket grenrör :mrgreen:

To(ra)ppen, då kommer du väl i "rätt" bil till mötet.

Hjalmar
hjalmar-se

Inläggav torapp » tor jan 14, 2010 7:39 pm

Oh ja. Det blir "rätt bil" till Ekshärad.
MvH Tomas R

2CV -64 (UR)
2CV AK400 (R)
Ami 8 -71 (R)
Acadiane -82 (UR)
Dyane D6 -68 (B)
Dyane -69 (R)
Dyane -68 (UR)
Saab 9000 -92 (B)
torapp
70 bar
70 bar

Inläggav hakan » ons jan 20, 2010 10:55 am

En bild från förra vinterträffen. Håkan
DSCN0089.jpeg
hakan

Inläggav hjalmar-se » ons jan 20, 2010 11:16 am

hakan skrev:En bild från förra vinterträffen. Håkan
DSCN0089.jpeg

Är det inte förrförra?
Hj
hjalmar-se

Inläggav Peter Sundfeldt » ons jan 20, 2010 3:53 pm

Jo, det här måste vara från 2006, när jag åkte upp med en "Supparu WRX Sti with verry goodt rallitires" och drog i gång Svedlunds sirapsmotor med fyrhjulsdriften. Dessutom la vi ju en SAAB 96 tvåtakt i snödiket när stortyskarna kom med VW Touaregs i mitten på den lilla vägen. Tyskarna var ju helt till sig över att få hjälpa en dekal- och riktigt trimmad blårökande, högvarvig och pruttande SAAB upp ur snödrivan.

Men 2CV:erna höll sig från de vildare äventyren då, kanske blir det bättre i år om vi provkör en specialsträcka med hela gänget?
Peter Sundfeldt

DS20H Pallas-73
DS20 Break-73
AK 400-74
2CV6 Club-81
2CV6 Charleston-87
XM TD12 Break Ambience VIP-93 (den heter faktiskt så!)
Användarvisningsbild
Peter Sundfeldt
20 bar
20 bar

Inläggav Svedlund » ons jan 20, 2010 9:26 pm

Det var ett förfärligt isolerande, jag köpte en termooverall till träffen 2006 o den kommer väl till pass nu också. Jag har fått ett missljud i växellådan på min AMI 6:a. Jag får väl slänga i en extra låda och några drivaxlar så får vi se om det blir växellådsbyte efter vägen i 20 graders kyla.
Doktor Svedlund 0706512829
Svedlund
5 bar
5 bar

Inläggav Peter Sundfeldt » ons jan 27, 2010 2:09 pm

Där ska vi skriva om äventyren i Värmlandsskogarna. Bland annat.
viewtopic.php?f=55&t=42139
Peter Sundfeldt

DS20H Pallas-73
DS20 Break-73
AK 400-74
2CV6 Club-81
2CV6 Charleston-87
Användarvisningsbild
Peter Sundfeldt
20 bar
20 bar

Inläggav hjalmar-se » ons jan 27, 2010 10:44 pm

ÄNTLIGEN, VIKEN TUR ! Idag när jag i mörker och klabbsnö kom hem från slitet på pedagogfabriken var det helt hopplöst att komma upp för backen till min stuga. Jag fick vandra hem och hämta snökedjorna. Övningsmonterade på ett reservdäck i garagevämen och med bra belysning. När handgreppen satt, pulsade jag ner till 2CV:n och kunde i mörker och snöblandat regn montera på kedjorna. Plötsligt hade jag en snövessla eller kanske en stridsvagn, den bara åt sig upp.
Nu är jag redo för vinterträffen
Hjalmar
hjalmar-se

Inläggav torapp » lör jan 30, 2010 3:54 pm

De två små karaktärerna som bor inom mig ("Latmasken" resp "Lika bra att få det gjort") hade konferens häromdagen huruvida jag skulle byta mitt spruckna grenrör efter eller före Vinterträffen.

"Lika bra att få det gjort" vann debatten, så i dag blev det en dag i garaget. Och tur var väl det:

Bild

Fördelen är väl att jag inte behöver fundera vart sprickan börjar och slutar. Hela "svetsen" har släppt.

Nu sitter det ett fräscht grenrör på bilen, så nu ska vi väl kunna ta oss till Ekshärad i korrekt fordon. Som alltid när man börjar gräva så, blev det lite annat samtidigt. Byte av olja, fix av lite muggiga elanslutningar (hela elsystemet måste snart fixas, kopparn i kablarna är som torra kvistar), nya batterianslutningar, etc.
MvH Tomas R

2CV -64 (UR)
2CV AK400 (R)
Ami 8 -71 (R)
Acadiane -82 (UR)
Dyane D6 -68 (B)
Dyane -69 (R)
Dyane -68 (UR)
Saab 9000 -92 (B)
torapp
70 bar
70 bar

Inläggav Peter Sundfeldt » sön jan 31, 2010 1:24 am

torapp skrev:Nu sitter det ett fräscht grenrör på bilen, så nu ska vi väl kunna ta oss till Ekshärad i korrekt fordon. Som alltid när man börjar gräva så, blev det lite annat samtidigt. Byte av olja, fix av lite muggiga elanslutningar (hela elsystemet måste snart fixas, kopparn i kablarna är som torra kvistar), nya batterianslutningar, etc.

Bra det, för nu ligger det en motor, låda och lyktbock i mitt garage f.v.b till Ludvika over Ekshärad. Vi fördelar nog transportgracerna mellan olika fordon, alternativt får en Vaz Niva (som ska med i gänget, har det kommit till min vetskap) bära hela packen.
Bild
Själv har jag monterat skvättskyddet (eller vad det kallas) runt fläktkåpan...
Bild
... limmat dit en ny huvisolering…
Bild
... och buntat ihop alla kablar snyggt (tycker jag själv i alla fall) och samlat dem längs originalkabelstammen.
Bild
Vidare sitter de dubbfria Bridgestone Blizzak 145:orna på bilen nu, med nylackerade fälgar och svartförzinkade långa hjulmuttrar. Och nya vita små pluppar i fälgcentrum, förstås. Undrar förresten hur mycket felvisning och högre varv det blir av 65-profil på däcken? Någon som har en formel för det?
Bild
Dessutom har Expedtion 45–DS Breaken fått släppa till sin tids- och temperatur-kombidisplay för god angivelse av kyla utanför och (förhoppningsvis) värme inne i bilen.
Bild
Tänkte sätta givaren innanför stötfångaren i linje med stötfångarhornet med sladden längs lyktbocksjusteringen och hoppas på att det ska ge en rättvis visning.
Mycket fix för bara en vinterhelg på vägen, det är det, men jag tror nog att bilen kan känna att många av åtgärderna även är nyttiga för sommarbruket.
Peter Sundfeldt

DS20H Pallas-73
DS20 Break-73
AK 400-74
2CV6 Club-81
2CV6 Charleston-87
Användarvisningsbild
Peter Sundfeldt
20 bar
20 bar

Inläggav torapp » sön jan 31, 2010 9:55 am

Trevligt. Mer att försöka stuva in i källaren. Att jag aldrig lär mig. När ska jag ha tid att fixa allt som jag lägger på hyllan? Tur det är fällbart baksäte i Dyane :)

Märks att våren närmar sig, nu håller jag för fullt på och bunkrar upp inför sommarens projekt. Kom ett paket med en massa kullager häromdagen, så nu kan jag gå igenom lite generatorer och i går fick jag notifiering att torpedplåten till min Acadiane landat i Ludvika.

Vad gäller däck: T ex Toyotaklubben har en liten trevlig interaktiv tabell på en hemsida där man kan knacka in däckdimensionerna och se hur stor avvikelsen blir/är:

http://toyotaclubsweden.com/wiki/index. ... 3%A4ckinfo
MvH Tomas R

2CV -64 (UR)
2CV AK400 (R)
Ami 8 -71 (R)
Acadiane -82 (UR)
Dyane D6 -68 (B)
Dyane -69 (R)
Dyane -68 (UR)
Saab 9000 -92 (B)
torapp
70 bar
70 bar

Inläggav torapp » tor feb 04, 2010 11:33 am

Kollade norska vädertjänsten i morse. Än så länge ser det ut som runt -10 och mulet i Hagfors på lördagen. Helt ok förutsättningar med andra ord. Ta i trä att det håller i sig.
MvH Tomas R

2CV -64 (UR)
2CV AK400 (R)
Ami 8 -71 (R)
Acadiane -82 (UR)
Dyane D6 -68 (B)
Dyane -69 (R)
Dyane -68 (UR)
Saab 9000 -92 (B)
torapp
70 bar
70 bar

Inläggav Peter Sundfeldt » ons feb 10, 2010 12:29 pm

Hjalmar startade den här tråden och även om han själv inte avslutar den personligen gör hans tankar det.
viewtopic.php?f=123&t=42301
Det blev en fin träff i klubblokalen, där alla fick prata och minnas. Högt och lågt, inför sig själva och inför alla. Hjalmar berörde allt och alla i sin gärning. Men han kan inte ha vetat vad han gjorde, även om han var medveten om vad han gjorde den där kvällen. Så dumt och så onödigt för så lite. Jag kan inte hjälpa att jag faktiskt är arg på honom för det. Förlusten för så många är så stor.
Men jag är också väldigt glad över att få ha haft Hjalmar som vän.
Några vill inte åka, medan andra känner att det känns rätt åka. Inget är fel.
Håkan Hjerdt välkomnar dem som kommer och det blir en lugn och sansad träff
där samtalet och minnet får ta stor plats. Peter Sundfeldt kommer också att vara
med och hålla kontakten med Citroën Sverige och Citroën Racing på det sättet
som Hjalmar tidigare hade planerat och önskat.

På Facebook har några elever startat en grupp,"Till minne av Sven-Erik "Hjalle" Hjalmarsson" och genomslaget är otroligt.
http://www.facebook.com/group.php?gid=2 ... 222&ref=nf

Vi som kör från Göteborg träffas i mitt garage på torsdag kväll och dekaltrimmar så som Hjalmar hade planerat med mig att göra. På fredag 1200 är det avfärd från den gängse startpunkten för Hjalmars gruppresor norröver, vid den gamla Shellmacken vid brofästet i Kungälv. Resten tar vi på plats i Ekshärad.
Peter Sundfeldt

DS20H Pallas-73
DS20 Break-73
AK 400-74
2CV6 Club-81
2CV6 Charleston-87
Användarvisningsbild
Peter Sundfeldt
20 bar
20 bar

Inläggav Peter Sundfeldt » tis feb 16, 2010 11:24 am

Jag väljer att fortsätta tråden Hjalmar skapade och visa bilderna från hans och Håkan Hjerdts numera klassiska vinterträff i Ekshärad i samband med Rally Sweden. Vi måste ju ändå fortsätta att träffas och köra våra små bilar, även om det blir svårare nu.
http://peter-sundfeldt.fotopic.net/c1815290_1.html Och även om frågorna hopar sig.

Bild
När jag stod där på lördagsmorgonen i -20 och gnistrande låg sol, alla skulle starta sina bilar och några hade det trögt, det bogserades och det vevades... då tänkte jag... varför valde Hjalmar bort det här?
Bild
När alla bilar startat, dekaltrimmade vi och åkte i väg för lite shake-down av bilarna för att se'n hamna på på en plogad isbana på en liten sjö. Det gasades med äkta körglädje, det grillades korv och det pratades. Allt i hög, kall luft och underbart solsken... varför valde han bort det här?
Bild
Vi åkte fina vintervägar över berget mellan Klarälvsdalen och Fryksdalen och rullade bekvämt in på Vargåsen 2 SS13, där vi ställde oss på en kulle i solen med bara några meter till sträckan och såg alla toppförarna passera... varför valde Hjalmar bort det här?
Bild
Klockan 1700 var vi på plats i Citroëns hospitality-tält med "snack-sucre", det vill säga små desserter och crèpes. Och kaffe, te och... Red Bull. Fika, alltså. Och så första parkett på Loebs service. Just det här var kanske inte Hjalmars kopp te, men ändå, vi saknade honom här med... varför valde han bort här?
Bild
Håkan Hjerdt ordnade möjligheter till en stillsam middag i hemkunskapslokalerna på Ekshäradsskolan och se'n kollade vi på lite Citroënfordons-TV. Håkan Svedlund bogserades i land till förläggningen med en havererad motor (vevstakslager) och det bestämdes att en motor skulle lånas från Hjerdts garage och monteras i på planen utanför förläggningen dagen efter. Det gjordes det... och då också... varför valde Hjalmar bort det här?

Han valde säkerligen inte bort något av det här, han valde nog bara bort den där svåra ångesten han hade den där natten. Något annat kan jag inte tänka mig.
Senast redigerad av Peter Sundfeldt sön mar 14, 2010 10:25 pm, redigerad totalt 1 gång.
Peter Sundfeldt

DS20H Pallas-73
DS20 Break-73
AK 400-74
2CV6 Club-81
2CV6 Charleston-87
Användarvisningsbild
Peter Sundfeldt
20 bar
20 bar

FöregåendeNästa

Återgå till 2CV