Tour de Activa V6

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Tour de Activa V6

Inlägg av gunnarw »

Fjärde bilköpet på drygt två år genom >>-akuten även om det "bara" var ett annonstips den här gången. Kan man verkligen köpa bil på prylauktionssajten Tradera? Skeptisk, men det var så det blev trots obefintlig kommunikation med säljaren innan (men bra efteråt). Fel fanns på bilen men det stod i annonsen. Det drog ner priset. Avgörande för min del var att det slank ur säljaren i en extrakommentar i annonsen att den stod väldigt nära där jag bor. Ja plus att det är en märkvärdig bil och att det ändå kändes som en sund bil. Jag tog en sväng förbi och kunde bara titta utvändigt. Tja, ser bra ut men fel hjul. Dubbfria vinterdäck på plåtfälg och no-name-navkapslar.
Reg-nr + transportstyrelsen gav ägaren - som bodde på annan ort än säljaren :roll: Inget om det i annonsen men skulle det vara nåt knas så vore det bara att förklara för Tradera och lämna det hela.
Jag knep budgivningen och det visade sig vara en sympatisk säljare, eller annonsör, ägarens bror. Boende på annan ort. Ägaren har haft bilen sen nästan ny. Snudd på enägarbil. Välvårdad. Allt verkar lovande. Glömde nästan skriva: ägaren också sympatisk.
Reparationen av ett större hydraulläckage får vänta till efter semestern. Det stod att bilen behövde bärgas men med futtiga två kilometer hemifrån så kröp jag hem på ettan med obefintligt h-tryck.

Tack Ford Prefect för tipset! http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=120&t=69768

BX-en har fått sällskap:
Bild

Bild

... liksom bruks-C5-an:
Bild

Bild

Gården mer än full av bilar. En kommer få lämna och alla förstår vilken.
Senast redigerad av gunnarw den 05 jul 2015, 22:48, redigerad totalt 2 gång.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Ford Prefect
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3175
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:10
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mölndal (https://goo.gl/maps/RBfJDqe4dTCNdRMBA)

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av Ford Prefect »

Grattis :-)

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Nuvarande bil: Peugeot 107, Knaus 450 UF (husvagn)
Tidigare bilar: Saab 99 DL, Audi 80 LS, Saab 900 DL, Xantia 2.0 i16 Break, BX 16TGZ, Xantia 2.0 TCT Activa, C5 2.0 SX Break, CX 25 Prestige, C4 Picasso, C5 2.0 BlueHDi, VW Karmann Gipsy (husbil), XM Pick-Up (hemmabygge), Eriba 686 GT (husbil), LMC T712 (husbil).

Har Lexia och DiagBox.

mattiaz
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2032
Blev medlem: 04 maj 2013, 19:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Forshaga

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av mattiaz »

Grattis! :D

Användarvisningsbild
Lars I
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2693
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Bergeforsen, Medelpad
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av Lars I »

Kul!

Skickat från min D5503 via Tapatalk
/lassenisse

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av totteni »

Härligt åk! Nu väntar vi på en rad fina helbilder på vrålåket. Och ser förstås fram mot rapporterna om skick och åtgärder. :D :D :D
:sck :2cv

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av youqe »

gunnarw skrev:,
Gården mer än full av bilar. En kommer få lämna och alla förstår vilken.
Grattis till en klart intressant bilmodell.
Blir det BX... som får lämna gården?
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av gunnarw »

Tack för gratulationerna!

Ja det blir BX-en som får lämna. Det kommer en annons. Det går bra att PM:a eller mejla redan för den som vill.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av gunnarw »

Bilen har stått på tomten. Gräs, hård jord, grus. Framänden stod på ramper. Tänkte flytta den till ett bättre ställe men det höll på att gå galet. Pga läckaget finns inte fotbromsen. Handbromsen gäller. Det lutar lite nerför och när jag drar i handbromsen så släpper den helt :shock: Ramperna stod ett stycke framför och jag hade backen i men reflexerna sitter inte för en sån situation så jag rammade ramperna innan jag fick stopp. Kunde blivit värre. Inget folk i vägen i vart fall.
Jag har sökt men inte hittat nåt om att den kan släppa helt. För XM minns jag att jag sett att det kan släppa och hur var det nu, kanske hittade jag den svagheten själv en gång. Ett plåtbleck som håller vajeränden inne vid pedalen, kunde öppna sig.
Jag har bara ställt bilen nu och inte undersökt vare sig p-broms eller annat.
Ingen vidare t(o)ur.

Eftersom jag inget hittat så gjorde jag en tråd för felet: http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=34&t=70376
så blir det lättare att hitta för olycksbröder och -systrar.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av Lars H »

En av hanbromswirarna gick av. Då blir det liksom oväntat så att spaken går i topp.!
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av gunnarw »

Nu har jag lyft bilen framtill, plockat av hjulen och ... p-bromsvajern var hel men hade hade hoppat av. Eller krupit igenom :roll: Se tråden ovan.

Jag nämner problem här men om de är av allmänt intresse så tycker jag det är bättre att få hjälp och kommentarer i problem-trådar. Jag försöker komma ihåg att länka. På så vis tänker jag att det blir lättare för andra att hitta och få nytta av kommentarer och ev. lösningar.


Läckaget har jag hittat och det kanske blir en svår nöt om det är samma och så svårt som i den här tråden: http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=34&t=70348
Tvättat och torrt:
Bild

efter provkörning:
Bild

Jag gjorde saker i fel ordning. Skulle naturligtvis ha lossat hjulbultarna innan jag lyfte och det var så mycket pyssel med lyftet med de doningar jag har så jag försökte ändå. Hjulen satt ju ivägen och jag hade inte fixat handbromsen än. Jag har en hobbykompressor - en sån vanlig, och luftdriven mutterdragare. Med fullt tryck fick jag loss ena sidan men den andra gick inte. Med växel i snurrar ju andra framhjulet, som också var i luften. Då kom jag på att sätta in en skruvtving i fälgen på motsatta framhjulet så den tog i bromsoket och låste. Voila!
Bild


Jag har varit ute och handlat andra hjul till bilen. Det finns ju riktiga problem att ta itu med, se ovan, men att köpa och pynta får lite tid ändå. Lite som att putsa sin knopp :) Vanliga Activa-fälgar följde med bilen. Utan däck. Det är ju orginaal men jag känner just nu inte för att ta på dem. Det blir så här, hängde bara på ett hjul, vinterhjulen sitter annars på ännu. En tum större.
Bild
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
Pelle N
70 bar
70 bar
Inlägg: 932
Blev medlem: 16 feb 2003, 14:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av Pelle N »

gunnarw skrev: Lite som att putsa sin knopp :)
:D
AMI6 -64 Berline, GS Break -79

Användarvisningsbild
youqe
70 bar
70 bar
Inlägg: 1298
Blev medlem: 16 feb 2008, 22:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Eskilstuna

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av youqe »

Rätt snygga fälgar.
C5 HDi 110-07, 3 st Audi 100, 6st Audi A2

krej
40 bar
40 bar
Inlägg: 693
Blev medlem: 12 nov 2002, 21:24
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Dösjebro

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av krej »

Grattis till Activa V6.

Undrar just hur många det finns kvar i landet nu - min och din är två av dem.
BMW i3s :) Citroën Xantia V6 Activa -00 :) BMW R1200GS :)
Är lite sugen på en SM eller en fin DS med H-låda.... Eller något litet tvåsitsigt... Eller...

Mikael Almfeldt
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2056
Blev medlem: 26 apr 2003, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av Mikael Almfeldt »

krej skrev:Grattis till Activa V6.

Undrar just hur många det finns kvar i landet nu - min och din är två av dem.
Jag parkerade bredvid en vit i Eskilstuna i söndags, ROE086.
Såg fin ut.
Vet dock inte 100 om det var en V6... :roll:
Mvh Mikael
Citroën C4 e-HDi EGS Exclusive -14, XM V6.24 -91, DS 23 Pallas IE 5vxl -73, DS 21 Pallas 5vxl -71, CX 25 GTi Turbo2 -89, 2CV -71

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av gunnarw »

Tack för gratulationen! Det finns väl inte så många men klart fler än våra två. Hedene, alfp och robin92 har också enligt sina signaturer. Undrar om inte mattiaz också har. Sen har jag säkert missat några.

Apropå signaturer så gillar jag din avslutande öppning med "... Eller..." Huv'et på spiken!
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Skriv svar

Återgå till "Garaget"