Tour de Activa V6

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av gunnarw »

Jag har köpt activaslangar och precis gett mig på att byta. Jag tar det i en allmän tråd så blir det lättare att hitta för andra med samma problem. Se här
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av gunnarw »

Sådärja, nu sitter det nya slangar till Activabenet fram. På tomgång en god stund och påfyllt så verkar det tätt. Så blev kvällen sen nog så jag ajournerar till imorgon, förhoppningsvis, och sätter ner bilen på hjulen igen.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av gunnarw »

Nu står den på hjulen och har fått gympa några gånger. Fram tar det tid innan den reagerar men högst och lägst och nånstans däremellan hamnar den till slut.
Strängt taget var det enkelt att byta slangarna. De satt inte fast. Se tråden ovan.

Värmepaketet är dåligt. Det kom ett ångmoln ur ventilationen. Jag har sett att fler har grejat med det och trångt är det. Kanske även kylaren. Det ångade där igår kväll.

På pluskontot är att sätesvärmen fungerar och inte minst - bilen känns fräsch.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av Peter »

gunnarw skrev:Nu står den på hjulen och har fått gympa några gånger. Fram tar det tid innan den reagerar men högst och lägst och nånstans däremellan hamnar den till slut.
Strängt taget var det enkelt att byta slangarna. De satt inte fast. Se tråden ovan.

Värmepaketet är dåligt. Det kom ett ångmoln ur ventilationen. Jag har sett att fler har grejat med det och trångt är det. Kanske även kylaren. Det ångade där igår kväll.

På pluskontot är att sätesvärmen fungerar och inte minst - bilen känns fräsch.
Då har du lite skruva kvar.
Kylarbyte: viewtopic.php?f=119&t=56198&start=120

Värmeelement: viewtopic.php?f=119&t=66439&p=433890&hi ... nt#p433890
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av gunnarw »

Jag klipper in ett tips från Lars H i en annan tråd om att riva instrumentbrädan för värmepaketet.
gunnarw skrev:Efter bytet av slangarna till frambenet, som gick oväntat enkelt, har inget hänt. Jag tänkte besikta och köra med den men molnet från värmepaketet kylde av de idéerna.
Jag ska ordna plats för den i garaget och får ta sats både en och två gånger med att gå vidare. Klart värre än det fel jag visste om.
Förresten, måste man kunna öppna båda framdörrarna på vid gavel när instrumentbrädan ska bort? Högerdörren får det ganska trångt i garaget.
...
Lars H skrev:Det är enklast att ta ut instrumenteringen på höger sida.
Ratten lämnar du kvar i bilen. Man behöver bara sänka rattstången en bit.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av gunnarw »

Jag satte mig i bilen en stund efter ett genombrott i mitt bromsjobb med C5-an. För att pusta ut och för att njuta. Skönt att ta vara på såna stunder emellanåt.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av Peter »

gunnarw skrev:Jag satte mig i bilen en stund efter ett genombrott i mitt bromsjobb med C5-an. För att pusta ut och för att njuta. Skönt att ta vara på såna stunder emellanåt.
:D
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av gunnarw »

Det går väldigt ryckfritt - med biljobbet.
Ett litet ryck ändå ikväll. Nu har jag fått undan i garaget så bilen kan komma in. Ut och varmköra. Den startade snällt och fick gå ett tag. Tänkte se hur det var med läckage i kupén. Inget ångmoln men, vad ??, en rännil på golvmattan. Kupé-elementet, slang, anslutning? Flera fel samtidigt? Går det att ställa en trolig diagnos bara på detta:
Bild

Bild

Äsch, det blev för sent och den andra står i vägen och grejer framför porten. Kör in bilen en annan dag.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av Göran W »

Tre motfrågor: Varmgarage? Vad smakar det? Hur länge körde du?

Placeringen är typisk för igensatt Ac-dränering (vilket inte borde vara aktuellt vid den här årstiden).
Färgen antyder blåton (kylarvätska från läckande värmepaket). Den är dock förvånande klar.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av gunnarw »

Bilen står f.n ute. Minusgrader. Det ÄR glykol. Färg, halkighet, klibbighet mellan fingrarna säger alla samma sak. Den var igång en kvar kanske. Vattentemp uppåt åttio.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av Göran W »

Då har du väl inga fritidsproblem på det närmaste....... http://www.peli59.net/xantiafaq/varmeelement.html
Vissa sägs iofs välja reparatör på burk!? :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av gunnarw »

Det börjar röra på sig ... jag har börjat röra mig mot bilen ... in i bilen ... med verktyg.
Konsolen mellan stolarna hade svårt att komma förbi mittarmstödet men jag fällde ryggen och då smet den förbi. Klart där.
Mest tid, tålamod (och svordomar) går nog åt att undersöka och fundera ut hur kontaktstycken ska tas isär. Varenda knapp, lampa, airbag, ... har en mångpolig plastfjupp med hullingar. Jo, det är bra att de hålls fast så de inte plötsligt skakar loss. Det skulle räcka med en kontakt till en panel eller större del och som i sin tur har många elprylar monterade. En bus förbinder allt. Är det så man bygger nuförtiden? (Men jag vill inte ha bara en enda pekskärm till allt. Det blir enkel installation och demontage men hopplöst att använda medan man kör och bara vill känna sig fram att ratta radion etc.)

Airbagkontakten blev lite huvudbry men är loss nu.
Ratten är loss och bruna "trä"-listen med många knappar är på G men temp-sensorn till höger verkar inte ha en kontakt alls. Jag får nog skruva loss den och displayen från listen så jag får undan den.

Nytt värmeelement har jag.
Kylare höll jag på att beställa av Benny men mejlväxlingen tog slut. Har det hänt nåt? Kanske klarar sig med Bar's leaks som jag läst om här.

Fortsättning följer.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Användarvisningsbild
Peter
Activa
Activa
Inlägg: 6204
Blev medlem: 12 nov 2002, 16:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tour de Activa V6

Inlägg av Peter »

gunnarw skrev: Ratten är loss och bruna "trä"-listen med många knappar är på G men temp-sensorn till höger verkar inte ha en kontakt alls. Jag får nog skruva loss den och displayen från listen så jag får undan den.
Jo, det har den. Kontaktdonet sitter ca 10cm från själva tempsensorn.
MVH
Peter
SCK 6898
Xantia 2.0 16v
Mazda MX-5(Miata) -10
Mazda RX8
Har Lexia
Har klocktestare
Xantiadelar till salu

StefanW
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 jul 2009, 11:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kågeröd

Inlägg av StefanW »

gunnarw skrev:Sådärja, nu sitter det nya slangar till Activabenet fram. På tomgång en god stund och påfyllt så verkar det tätt. Så blev kvällen sen nog så jag ajournerar till imorgon, förhoppningsvis, och sätter ner bilen på hjulen igen.
Xantia TCT activa -96, -98, activa V6 -99 och exclusive TCT break -98. Evasion TCT -97.

Skriv svar

Återgå till "Garaget"