Råttboet - CX 25 TRD Turbo2 -88
-
- Guru
- Inlägg: 8299
- Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vartofta
Re: Råttboet - CX 25 TRD Turbo2 -88
Jo men det kanske tar lång tid innan du vill bli av med den
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84
- Bjarne
- 5 bar
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 12 nov 2002, 20:02
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Alunda / Uppland
Re: Råttboet - CX 25 TRD Turbo2 -88
Flyttar hit det här inlägget då Fotohinken tagit bort bilderna i originaltråden.
När jag skulle starta bilen efter vinterdvalan gick motorn inte runt. Trodde först att det var startmotorn, men efter att ha försökt få runt motorn med skruvmejsel i startkransen och upptäckt att expansionskärlet var tomt insåg jag att det var vatten i någon cylinder. Försökte i flera timmar att lossa spridarna innan jag gav upp och lossade ventilkåpan för att kolla vilken cylinder som var i komp och öppna utsuget där. Körde runt några varv utan påslagen tändning för att få ut vattnet. Justerade sedan tillbaka ventilen och startade motorn som då gick felfritt. Inga luftbubblor i vattnet.
Har nu rivit av toppen och kan inte hitta något tecken på läckage vid packningen. Vattnet var "kristallklart" och jag kan inte se någon allvarlig rost i kanalerna och jag kan inte se några sprickor i blocket. Tvåans cylinder (där vattnet var) är lite svart där kolven varit parkerad över vintern, men ingen rost. Treans kolv har lite skador i framkant.
Trean.
På toppen hittade jag först inga fel, men efter att ha sovit på saken har jag upptäckt sprickor runt förkammaröppningen på samtliga cylindrar, värst på tvåan, där det även är en spricka mellan ventilerna.
Tvåan.
Reservmotorn som följde med bilen hade haft kamremsras, så den toppen var inte vacker!
Så det ser ut som att jag behöver en ny topp nu.
När jag skulle starta bilen efter vinterdvalan gick motorn inte runt. Trodde först att det var startmotorn, men efter att ha försökt få runt motorn med skruvmejsel i startkransen och upptäckt att expansionskärlet var tomt insåg jag att det var vatten i någon cylinder. Försökte i flera timmar att lossa spridarna innan jag gav upp och lossade ventilkåpan för att kolla vilken cylinder som var i komp och öppna utsuget där. Körde runt några varv utan påslagen tändning för att få ut vattnet. Justerade sedan tillbaka ventilen och startade motorn som då gick felfritt. Inga luftbubblor i vattnet.
Har nu rivit av toppen och kan inte hitta något tecken på läckage vid packningen. Vattnet var "kristallklart" och jag kan inte se någon allvarlig rost i kanalerna och jag kan inte se några sprickor i blocket. Tvåans cylinder (där vattnet var) är lite svart där kolven varit parkerad över vintern, men ingen rost. Treans kolv har lite skador i framkant.
Trean.
På toppen hittade jag först inga fel, men efter att ha sovit på saken har jag upptäckt sprickor runt förkammaröppningen på samtliga cylindrar, värst på tvåan, där det även är en spricka mellan ventilerna.
Tvåan.
Reservmotorn som följde med bilen hade haft kamremsras, så den toppen var inte vacker!
Så det ser ut som att jag behöver en ny topp nu.
LEXIA
Ett liv utan CX är möjligt, men meningslöst.
C5 2,2HDI Break -07 gråmet.
2x C5 2,0 Break -05 Mgråmet.
CX 25 TRD T2 Break -88 Blåmet.
CX 25 GTi -88 Rödmet.
CX 25 TRD T2 -88 Mgråmet.
CX 25 Prestige -87 Vit
CX 25 TRD Turbo -84 Röd
Uppväxt i diverse paddor.
Ett liv utan CX är möjligt, men meningslöst.
C5 2,2HDI Break -07 gråmet.
2x C5 2,0 Break -05 Mgråmet.
CX 25 TRD T2 Break -88 Blåmet.
CX 25 GTi -88 Rödmet.
CX 25 TRD T2 -88 Mgråmet.
CX 25 Prestige -87 Vit
CX 25 TRD Turbo -84 Röd
Uppväxt i diverse paddor.
- Bjarne
- 5 bar
- Inlägg: 89
- Blev medlem: 12 nov 2002, 20:02
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Alunda / Uppland
Re: Råttboet - CX 25 TRD Turbo2 -88
Efter en kort utflykt till Pajala stod en (förhoppningsvis) bättre motor på garagegolvet.
Toppen plockades genast av för inspektion. Hittade små sprickor på ett par förkammare, i övrigt ser det friskt ut.
Det var dock mycket oljigt sot på både kolvar och topp.
Som terapi under arbetet har även stödlagret till drivaxeln bytts.
I morgon ska motorn putsas och få toppen på plats igen om allt går enligt planerna.
Toppen plockades genast av för inspektion. Hittade små sprickor på ett par förkammare, i övrigt ser det friskt ut.
Det var dock mycket oljigt sot på både kolvar och topp.
Som terapi under arbetet har även stödlagret till drivaxeln bytts.
I morgon ska motorn putsas och få toppen på plats igen om allt går enligt planerna.
LEXIA
Ett liv utan CX är möjligt, men meningslöst.
C5 2,2HDI Break -07 gråmet.
2x C5 2,0 Break -05 Mgråmet.
CX 25 TRD T2 Break -88 Blåmet.
CX 25 GTi -88 Rödmet.
CX 25 TRD T2 -88 Mgråmet.
CX 25 Prestige -87 Vit
CX 25 TRD Turbo -84 Röd
Uppväxt i diverse paddor.
Ett liv utan CX är möjligt, men meningslöst.
C5 2,2HDI Break -07 gråmet.
2x C5 2,0 Break -05 Mgråmet.
CX 25 TRD T2 Break -88 Blåmet.
CX 25 GTi -88 Rödmet.
CX 25 TRD T2 -88 Mgråmet.
CX 25 Prestige -87 Vit
CX 25 TRD Turbo -84 Röd
Uppväxt i diverse paddor.