Projekt DSpécial.

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Triad »

Premiärturen idag gick bra, vad jag ska fixa härnäst och i framtiden sammanställer jag i en liten lista:

*Instrument, helljus funkar inte, ingen instrumentbelysning, varvräknaren behöver bli varm innan den hoppar igång. (Tips på sistnämnda?).
Instrumentbel. beror inte på reostat. Den dog helt enkelt efter jag fick koppla om allt i skarven mellan v-framskärm och bil.

*Byta resterande rör i bakvagn.

*Innertak monteras.

*Dörrsidor monteras (nya skivor är på tillsågning hos min bror, sedan återstår borrning och klädsel)

*Översyn, ev utbyte av styrväxel.

*Ventiljustering.

*Byte huvudacc.

*Byta drivaxel/knut båda sidor fram. Knäpper duktigt. Friska ligger hemma. (Negerjobb?)

*Klä färdigt kofferten.

*Byte tvärgående balk i koffert där luckan går ner. (Sista rosten på bilen 8) )

Listan blir mindre och mindre......... :D :D :D

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Triad »

Nu har jag tröttnat! Efter att ha blivit ståendes 2ggr iår samt 1gg förra året för skit i förgasaren så blir det i helgen ett tanklyft.

Nu sista gången så var det inte skit i förgasaren utan istället så tömdes förgasarfiltret på ett mystiskt vis. Jag kan med lätthet pumpa upp bränsle med pumpens handtag men den verkar inte pumpa när motorn är igång. Konstigt......

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Triad »

Funderar lite mer på denna tank och googlar lite när jag trillar över denna bilden:

Bild

Där är området för nivåmätaren markerat och då ser jag att den är skvalpskyddad!. Jag trodde i min enfaldhet att dessa bilarna inte var skvalpskyddade utan att en mätare som går upp och ner beroende på lutning tillhörde charmen.
Istället inser jag tvärtom och börjar fundera på hur rostskadad tanken är invändigt... :shock: så pass så att skvalpskyddet inte finns längre?

Finns väl bara ett sätt att ta reda på det, lyfta upp mätaren och titta.

En ny tank kostade 5000:- och det vet jag inte om jag är hemma på att ge. Isf dissekerar jag tanken, kapar upp den och åtgärdar den. Sedan får min svåger som är licenssvetsare svetsa ihop den till nästa år......

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7363
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av soso »

Min tankmätare rör sig också vid vagnsrörelser fram och tillbaka, men ganska mjukt. Egentligen ett ganska bra sätt att se hur mycket som är kvar. Slutar den åka upp en liten bit vid bromsning Är det max några liter kvar!

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Hank »

Triad skrev:Nu sista gången så var det inte skit i förgasaren utan istället så tömdes förgasarfiltret på ett mystiskt vis. Jag kan med lätthet pumpa upp bränsle med pumpens handtag men den verkar inte pumpa när motorn är igång. Konstigt......
Som jag sagt i annan tråd nyligen kan mekaniska bränslepumpar vara lömska, enligt min erfarenhet. Jag har varit med om att en gammal pump ibland pumpar fint och felfritt, ibland inte pumpar alls.
Mitt elände gällde förstås en förgasar-BX men principen är ju densamma på paddan. Byt pump först är mitt råd.
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Triad »

Pumpen är Ny! Byttes förra året och har gått max 100mil. Skönt att veta att mätaren studsar lite mjukt som tänkt då.

Läste på aussifrogs att om den går upp och ner kan det bero på att den tappat magnetisering. Var den har tappat vet jag inte. Mig veterligen finns där väl inget magnetiskt? Iaf inte på nyare bilar som jag normalt byter på.

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Hank »

Ah! Ny pump. Sorry, det visste jag inte.
Utan tvivel är man inte klok.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Triad »

1kg rost och grus senare så är tanken tömd och rengjord. Denna gången fick jag även ner plaströret hela vägen som tänkt.
Så nu slipper jag min påbyggda slangstump.

Har även tagit bort det inbyggda filtret i tanken.

Nu borde det ändå funka!

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk

Hank
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1884
Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ängelholms kommun, Skåne

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Hank »

Trägen vinner!
Utan tvivel är man inte klok.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7769
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Mickel »

Triad skrev:Läste på aussifrogs att om den går upp och ner kan det bero på att den tappat magnetisering. Var den har tappat vet jag inte. Mig veterligen finns där väl inget magnetiskt? Iaf inte på nyare bilar som jag normalt byter på.
Mätarinstrumentet är en gammaldags elektromekanisk voltmeter s k VU-meter. Den har en permanentmagnet på visaraxeln och en spole utanför som lite ström går igenom som bildar ett magnetfält som påverkar permanentmagneten vilket gör att visaren vrider sig. Tappar den lilla permanentmagneten sin magnetisering så kan nog krafterna bli för svaga och visningen bli svag och vimsig. Det låter rimligt.
Mickel

Baron3d
40 bar
40 bar
Inlägg: 766
Blev medlem: 26 jun 2004, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Marks kommun

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Baron3d »

Aha, så det är därför...
Då borde man kunna magnetisera om den.
Har: DS 21, GS, XM:ar, BX:ar, Xantia, saknar: CX och SM

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Triad »

Ja det låter rimligt. Ingen som har en liggandes som kan testa magnetisera om spolen?

Känns ju sådär att göra det på den man använder, ifall man grillar den....

Skickat från min LG-D331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Retro Elektro
40 bar
40 bar
Inlägg: 674
Blev medlem: 17 apr 2007, 18:18
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Retro Elektro »

Jag är lite osäker på vad ni menar med magnetiserad. En vanlig voltmeter (ström egentligen med förkopplingsmotstånd) är mycket riktigt en spole och en permanentmagnet, som inte låter sig magnetiseras.

I bilar har oftast två spolar. En matas med bilens spänning (12-14.4V) och den andra spolen matas med ström som går genom en resistans (exempelvis givaren i tanken). Båda spolarna beror på bilens batterispänning men det är förhållandet dem emellan som ger instrumentets utslag. Därför ska en bensinmätare visa samma vid start av bilen (12V) och när generatorn laddar fullt (14.4V)
B15_______52 körbar___|__Fordson_Major__58 körbar_| MB E220D_____ 17 (bruksbil)
2CV______67 i atomer__|__DS23IE____75 i atomer____|_ID_21_Familiale_69__nästan körbar

Baron3d
40 bar
40 bar
Inlägg: 766
Blev medlem: 26 jun 2004, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Marks kommun

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Baron3d »

Ett mätinstrument har en rörlig spole som rör sig i ett magnetfält.
I en bil sitter båda spolarna fast.
Har: DS 21, GS, XM:ar, BX:ar, Xantia, saknar: CX och SM

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Projekt DSpécial.

Inlägg av Triad »

Vabbar idag på förmiddagen och vad passar inte bättre än att göra sådant som man annars aldrig skulle göra?

Jag och 3 åringen beväpnade oss med spraylim, en jäkligt stor rulle innertak som följde med bilen 2011 och en dos svordomar (järnvägars och dylikt för små öron) samt lite tålamod.

Efter en stund och nackspärr så har jag äntligen fått dit innertaket som jag tänkt gjort i många år:

Bild20160826_094000 by _Triad_, on Flickr

Lite rynkor får man räkna med då det ändå är monterat med taket på plats.
Har C-stolps beklädnad kvar att klä. Söker fortfarande efter skivan som monteras ovanför bakrutan, om ngn har en sådan?

Bild20160826_094008 by _Triad_, on Flickr

För ngn vecka sedan tog jag tag i dörrarna och har numera kommit så långt att dem är plastade iaf :lol:

Bild20160826_094014 by _Triad_, on Flickr

Tillsågade nya skivor för dörrklädsel har jag nu hemma, kvar är jobbet att flytta över klädsel och göra upp hålen.

BTW, alla bekymmer med bensintillförseln är nu borta sedan städning av tanken.

Det märks att man nu brukar bilen mer än pysslar med den. (Änntligen :D :D )

Skriv svar

Återgå till "Garaget"