XM Exclusive V6 -97 - "ny" bruksbil

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Göran W
Guru
Guru
Medlem i SCK?: Ja

Re: XM Exclusive V6 -97 - "ny" bruksbil

Inläggav Göran W » 13 mar 2017, 00:19

Fördelen är att höjdregulatorer varit desamma "sedan tidernas begynnelse" dvs är ganska lätta att få tag i. Se mitt förra inlägg.
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM Citroënakuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
Himlar
20 bar
20 bar
Medlem i SCK?: Nej

Inläggav Himlar » 18 mar 2017, 20:28

Ett steg framåt, ett halvt bakåt eller så:

Höjdregulatorn från racebilen lånades och rengjordes, men jag fastnade på att åtminstone en av nipplarna på XMens regulator sitter ordentligt fast och jag hittar inte min öppna ringnyckel i rätt dimension. Dock har jag fått både belägg och skivor till bakbromsarna, så när jag väl fixat höjdregulatorn borde resterande vara enkelt (om jag inte hittar något som rostat fast, eller så. Men det skulle ju aldrig hända ...).
/Fredrik

Bilar: -96 Xantia Activa TCT, -96 Xantia Activa 2.0 16V, -97 XM Exclusive V6

Användarvisningsbild
Himlar
20 bar
20 bar

Inläggav Himlar » 20 mar 2017, 23:05

Framsteg: gamla höjdregulatorn är ute. Herrej*vlar vad sunkig den var inuti ... Nu har jag en Xantia höjdregulator som ska i, men jag har stött på patrull; antingen får jag infästningarna på fel sida ("in i bilen"), hydraulanslutningarna på fel sida (en anslutning där det är två rör och vice versa) eller plastarmen och anslutningen till kulleden på fel sida (framåt i bilens färdriktning, behöver vara på "baksidan" på regulatorn när den är monterad i bilen). Ska man plocka isär och "vända" på en Xantias höjdregulator för att montera den i XM, eller är det något annat fel? Och räcker det att vända på stoppmutter och anslutning till kulled eller måste jag vända på hela inkråmet?

Och nästa fråga: hur får jag i hydraulrören i kopplingarna och gör allting tätt igen när jag skruvar ihop allting? Driver nipplarna i rören när jag skruvar i dem, eller hur fungerar det hela? Att pressa dem på plats känns riskabelt.
/Fredrik

Användarvisningsbild
Himlar
20 bar
20 bar

Inläggav Himlar » 21 mar 2017, 07:15

En till fråga förresten; den lilla slangstumpen som sitter på regulatorn, inte ska den kopplas in i någonting? Det var lite oklart om den satt fast i något tidigare (sikten är ju inte den bästa under demontering), och jag hittar inte något att koppla in den i nu.
/Fredrik

Läckan
10 bar
10 bar

Inläggav Läckan » 21 mar 2017, 09:13

Den böjda slangstumpen ska vara kopplad till ett oftast genomskinligt plaströr.
Det är returolja fram till hydraltanken.
Tomas S

Användarvisningsbild
Himlar
20 bar
20 bar

Inläggav Himlar » 27 mar 2017, 23:03

Misär ...

Två av tre rör på regulatorn går att återmontera, men det sista är lögn att få dit. Gängorna är bra (har testat både regulatorns och nippelns med motsvarande skruv och mutter), men det går verkligen inte att få in röret långt nog att få nippeln att ta gänga. Som det ser ut nu blir bilen uppallad tillfälligt, i väntan på att jag bokar tid på en verkstad eller bokar in någon XM-expert som är villig att ta sig ut och assistera på plats (vi har halvdålig musik och Loka på burk!). Ombesiktigad i tid blir den i alla fall inte, tiden går ut om en vecka.
/Fredrik

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 28 mar 2017, 01:53

Men har du satt på packningen rätt, dvs. på rörnippeln och inte kvar i hålet?

Det är inte kvar packningsrester eller annat i hålet som tar emot?

Spånar bara här, men det måste ju vara något som kommer i kläm om den inte tar gäng. :roll:

Bild

Användarvisningsbild
Himlar
20 bar
20 bar

Inläggav Himlar » 28 mar 2017, 06:19

Ska packningen sitta på röret? Det skulle förklara en del av jobbet ...
Jag såg ingenting som skulle antyda att packningarna inte skulle sitta kvar i hålet och rören pressas in i dessa, så de sitter där (jag rörde dem helt enkelt inte) både på de rör jag monterat och på det som är kvar.
/Fredrik

Användarvisningsbild
Himlar
20 bar
20 bar

Inläggav Himlar » 28 mar 2017, 09:03

Nästa fråga: om jag nu lyckats pressa i två rör med packningarna kvar i hålen, hur mår packningarna efter det? Är det lika bra att börja demontera med en gång för att byta till nya, eller kan de ha klarat sig?
/Fredrik

Användarvisningsbild
LeifHj
Activa
Activa

Inläggav LeifHj » 28 mar 2017, 09:42

Jag brukar ta en virknål eller liknande för att fiska upp slangstumpen ur hålet.
Jag tror inte att du kan skruva i nippeln tillräckligt långt utan att slangstumpen har hamnat rätt, men det märker du när du startar bilen.
//Leif
Vadå jag dyster?
2 st. XM V6-24 99 och en C5 V6 exclusive 2001.

Användarvisningsbild
soso
Activa
Activa

Inläggav soso » 28 mar 2017, 10:44

Nä det är inte helt självklart hur de ska monteras första gången man gör det, särskilt om packningarna är kvar i hålen.

Kan ju ha gått bra med de som satt där. En yterligare anledning att man vill fiska upp dem innan återmontering är att se skicket på dom, så det inte är kvar trasade packningsrester som kan pressas in i systemet t.ex.

Men har du kunnat gänga fast den har åtminstone röret troligen hamnat rätt i sitt säte. Med rätt monteringsteknik ska nippeln bara behöva dras åt mycket lätt när man känner att den börjar komprimera "slangbiten"! Hydraultrycket och konstruktionen som sådan gör resten av det tätande jobbet.

Bild

Användarvisningsbild
Himlar
20 bar
20 bar

Inläggav Himlar » 28 mar 2017, 12:13

Virknål och/eller kirurgtång (sån finns i garaget) får testas, det här ser ju om inte enkelt så i alla fall hanterligt ut. De andra rören har jag dragit nipplarna så de är ungefär lika långt inskruvade som förut, och detta med inte alltför mycket kraft (använde öppen ringnyckel och armkraft liggande under bilen, utan att spjärna emot något), så för tillfället får de nog sitta kvar och så får vi se vad som händer när jag startar upp. Peppar peppar ...

Förresten, så näste som testar får möjlighet att läsa: XM och Xantia höjdregulator är likadana, men spegelvända. Du måste vända på inkråmet för att kunna använda Xantians höjdregulator på XMen, annars går inte länkaget ihop. Likaså är inte den lilla plastleden likadan (Xantians har en extra nittio graders vinkling mellan kullederna, XMens är rak med kullederna på samma sida), vilket är värt att tänka på och lite svårt att se beroende på hur kletigt smutsigt det är under bilarna.
/Fredrik

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 28 mar 2017, 15:39

Om du använt "armkraft" så är du antingen väldigt svag eller så har du dragit åt h-e för hårt! Ung, frisk, man, bör snarast använda "fingerkraft". Gör om - gör rätt.
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM Citroënakuten skickas lämpligen i PM.

Återgå till "Garaget"