Växellåda till AZU

Allmänna frågor om 2CV, Dyane, Mehari, Ami6, Ami8 ....
urban
5 bar
5 bar
Inlägg: 79
Blev medlem: 12 nov 2002, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kungälv Sweden

Växellåda till AZU

Inlägg av urban »

På sidan av växellådan finns beteckningen AM 331.96.Är detta rätt låda till ett AZU-skåp 1968 med 425cc 18hk? Utseendemässigt ser det ut att vara en växellåda till en tidigt 60-talare (eller ännu tidigare?) med oljepåfyllningen vinklad uppåt. Lådan hör kanske till en AMI6 första årsmodellerna? Jag tvivlar själv på att det rätt låda till min bil. Vilken är den korrekta och finns det någon i så fall till salu?
Undrar Urban Ekdahl 0703469541

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2615
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: Växellåda till AZU

Inlägg av torapp »

Såvitt jag vet är AM331.96 bara partbeteckningen på växellådshuset. Det säger alltså inget om vilken utväxling som sitter i själva lådan. Säkraste sättet är nog att räkna på utväxlingen, dvs låsa fast ena "hjulet" och se hur många varv ingående axeln roterar i förhållande till det olåsta hjulet på resp växel.

Om det är en Ami6-låda är lite lättare att se. Ami6 hade 220mm bromstrummor med kylflänsar. Partnumret AM451-6 kan då stå på trummorna. AZ/AZU hade 200mm trummor, vanligtvis helt släta utan kylflänsar.

Vi kan även ringa in lite när lådan är tillverkad om du räknar hur många splines det är på lådans ingående axel.
MvH Tomas R

2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12

urban
5 bar
5 bar
Inlägg: 79
Blev medlem: 12 nov 2002, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kungälv Sweden

Re: Växellåda till AZU

Inlägg av urban »

Jag tror lådan är en blandning av allt möjligt tex bromstrummorna, 200mm, är försedda med kylflänsar. Jag plockar nog inte ner lådan för att kolla antalet splines.
Den får vara som den är men lite mysko utväxling har den. Visst är det så att när delen börjar på AM så är det till AMI eller AK ?
Urban

torapp
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2615
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:16
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ludvika

Re: Växellåda till AZU

Inlägg av torapp »

urban skrev:
19 jun 2017, 12:16
Jag tror lådan är en blandning av allt möjligt t.ex. bromstrummorna, 200mm, är försedda med kylflänsar. Jag plockar nog inte ner lådan för att kolla antalet splines.
Den får vara som den är men lite mysko utväxling har den. Visst är det så att när delen börjar på AM så är det till AMI eller AK ?
Urban
AM är normalt sett Ami, men det betyder egentligen bara att det en gång i tiden började i Ami. Många delar började sin karriär i de större modellerna (t ex Ami) och hamnade sedan i Dyane och 2cv. I en senare 2cv finns det till och med delar som började sin karriär i DS och HY. Så bara gå på partnumret säger inte mycket om inkromet i lådan.
MvH Tomas R

2cv -58, 2CV AZAM6 -67, 2CV -83
Nissan King Cab TD27 -90
Volvo V70 D3 -11
Volvo XC70 D5 -12

Skriv svar

Återgå till "A-modeller - Allmänna frågor"