Bilen blev tvåväxlad!

Inlägg angående motor, koppling, drivaxlar etc.
regnator
Medlem i SCK?: Nej

Bilen blev tvåväxlad!

Inläggav regnator » 05 nov 2006, 19:11

För två dagar sedan köpte jag en XM 2.0i -91 med manuell låda. Det gick lite trögt att växla, men eftersom bilen har gått 26000 mil tänkte jag att det var normalt. Idag, när jag försökt växla upp från från 1:an blev spaken sladdrig och det gick det bara lägga i 4:an. Nu har jag två växlar: 3:an och 4:an. Kikade under bilen och det såg ut som att ett stag hade lossnat. Det har en ring längst ut som ser ut att ska sitta på en liten plastkula. Men ringen är på tok för stor, så jag är inte säker. Någon som vet vad jag pratar om och var som behövs för att laga vad-det-nu-är? Fixar man det själv eller måste det överlåtas till folket med små citroënhänder?

Göran W
Guru
Guru
Medlem i SCK?: Ja

Inläggav Göran W » 05 nov 2006, 19:36

"Fixa själv. Den stora ringen ska ha en mindre insats som brukar ""försvinna"". Skaffa ett nytt stag från handlaren eller skroten - smörj in leden väl och montera. Trångt men görs lättast från undersidan!"
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

regnator

Inläggav regnator » 05 nov 2006, 19:41

"Staget såg ut att gå bakom ljuddämpare och värmesköldar. Kan man inte klämma dit en insats på det befintliga staget? Börjar bli väl avancerat om man måste demontera avgassystemet... EDIT: Bortse från ovanstående. Jag var trött, hade ingen belysning och har taskigt minne. Förresten.. Om man lyckas fixa staget på något sätt, hur får man det sedan att fastna på ""kulan""?"
Senast redigerad av 1 regnator, redigerad totalt 11 gånger.

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 05 nov 2006, 20:14

"Det är som sagt trångt men går bra med lite ""ormfingrar""! Staget trycker du bara på - när du väl har staget i din hand så förstår du. Riktad belysning (ficklampa) rekommenderas. Palla upp bilen väl eller ta den på lyft i GDS-hall! Själv tillverkade jag nytt av ett gammalt cx-stag. Där är det den lilla skålen i båda ändar på staget. Kräver dock svets. Inget behöver demonteras!!!!! (mer än staget självt)"
Bild

Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!

regnator

Inläggav regnator » 11 nov 2006, 18:09

"Har beställt ett nytt stag, men jag begriper inte hur jag ska få loss det gamla. Det sitter fast på den mindre kulan. Har försökt slita och bända med alla tillgängliga medel, men det vill inte släppa. Vad använder ni för verktyg, och hur gör man? Snart kommer ju kostnaderna för GDS-hallen att överstiga kostnaden för ett verkstadsbesök. :/ Bild Har iaf gått tillbaka till att köra amerikanskt. Denna gång blev det en Ford F150 -89. Jänkarna vet hur man bygger bilar. "

Knut1

Inläggav Knut1 » 11 nov 2006, 18:46

Om du angriper akkurat dette staget fra motsatt retning, nemlig ovenifra og ned, så tar du bare en bit rep som du trer ned, under staget og opp igjen så det ligger dubbelt. Stram til når det ligger helt inntil innfestningen og gi den et lite rykk. Det gir deg andre krefter och borde gjøra susen.
-93 XM 2.1 TD Break -93 XM 2.1 TD LB-reg -91 XM 2.0 i

Knut1

Inläggav Knut1 » 11 nov 2006, 18:49

Du anvender forresten samme teknik på festene som vänder motsatt veg, bare at du legger deg under bilen och drar neråt.
-93 XM 2.1 TD Break -93 XM 2.1 TD LB-reg -91 XM 2.0 i

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv

Inläggav Jarre » 12 nov 2006, 14:49

Du kan testa att använda 11mm öppen nyckel att sätta emellan som gaffel och bända isär.
XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
XM V6 Break (fd Exclusive) -92. Reservdelsbil.
CX GTi -88
Bild8580

http://picasaweb.google.com/jerker.lindborg

NiSk
40 bar
40 bar

Inläggav NiSk » 20 nov 2006, 22:01

Jag brukar använder ett stort platt skruvmejsel och bända av koppen från kulan så nära kulan som möjligt - trycker den rätt över på ena sida och sedan lite extra tryck så hoppa den av. //NiSk

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Kontakt:

Re: Bilen blev tvåväxlad!

Inläggav Påberg » 10 aug 2009, 11:14

Nu hände samma sak för mig. Igår eftermiddag, i Göteborg, just inför hemresan efter semestern. Jag fick köra på 4:an hela vägen till Stockholm. Det gick ju det med, fick minska snittfarten en del förstås. Hann se lite mer av landskapet än vanligt... 8)
Nå, lagas alltså. V6, break -93. Jag drar mig för att köra in i GDS-hall. Svårt att komma ur hallen utan backväxel om jag inte lyckas få ihop länkaget menar jag. Får väl försöka med pallbockar på parkeringen.
Frågor:
- Kan man komma åt stagen någotsånär underifrån även med V6:an?
- Behöver man nytt stag, eller kan det gamla återanvändas (jo, det ser jag väl när jag är där, men jag tänkte om någon vet redan innan...).
- Eller skall jag lämna den hos Hendel eller MAN direkt för att få felet lagat utan oljiga händer och skavda knogar efter fyra timmars svärande liggande på asfalten under bilen.... :?
Min bil just nu: Xantia 3.0 V6 24 Exclusive Break -00

rogerwallgren
70 bar
70 bar

Inläggav rogerwallgren » 10 aug 2009, 12:19

lika enkelt /svårt på v6:an som på 4-cylindriga.....
det svåra är att få loss det befintliga staget...sedan bara häkta på och trycka fast det nya !
rw..kronisk citropat XM v6 och huyndai Atos Prime segelbåt arabesque 30 och nu även
corvette C4-90 nu med C5 v6 exlusive

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav Påberg » 10 aug 2009, 13:05

Hittade dokumentet XM334-00_1.pdf i XM-manualen, där beskrivs länkaget i bild.
- Så det är väl bara ut och hissa upp och titta efter.... :mrgreen:
http://www.mycitroen.dk/library/xm/Swed ... 4-00_1.pdf

Göran W
Guru
Guru

Inläggav Göran W » 10 aug 2009, 20:00

NYTT stag anbefalles eftersom det i princip inte går att byta ut bussningarna. Själv tillverkade jag en ny storända av ett beg Cx-stag. Den stora bussningen är löjligt ömtålig för slitage och när den ramlar loss går det inte ens att nödtorftigt växla......
Bild

Moderator

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Kontakt:

Inläggav Påberg » 30 aug 2009, 18:12

Nu har jag gjort en "tillfällig" lagning. Det var inte den stora ändan av staget som lossat, utan den lilla. Hängde på det igen på sin kula (stålkula) och virade om det med grov koppartråd (najtråd) så det inte skall ramla av igen.
Det går nu fint igen att växla, alla fem växlarna + backen finns. Praktiskt! 8)
- Får väl byta staget eller ordna en säkrare "fånglina" när jag kan komma åt ordentligt undertill, låg på marken idag (ordentliga pallbockar under båda domkraftsfästena!). Med bilen på lyft i GDS-hallen bör det gå att komma åt bättre. Men det är trångt...!

Återgå till "XM - Motor och drivning"