Startproblem efter kamremsbyte

Inlägg angående motor, koppling, drivaxlar etc.
kawacittra
Medlem i SCK?: Nej

Startproblem efter kamremsbyte

Inläggav kawacittra » 01 mar 2017, 09:25

Har köpt en XM 2.1 TD -96 automat som stått sedan 2009. Bilen startade och gick perfekt så jag körde den de 84 milen hem till Borlänge. Säljaren skickade med både kamremssats och en ny flerspårsrem. Som väntad pajade flerspårsremmen som givetvis byttes. Efter ca 100 mil pajade den också när jag kommit till infarten av Ludvika. Mekonomenverksraden där kunde då konstatera att remskivan på vevaxeln var femspårig medan alla andra hjul var sexspåriga.

Har fått reda på att man bytte från 5 till 6 spår någon gång i juni 1995 och säljaren hade berättat att han bytt till en likadan motor från en totalkvaddad XM av samma årsmodell där endast motorn klarat sig. Kan nämna också hatt något/några glödstift antagligen är kass för jag måste glöda ett antal gånger innan jag vrider nyckeln till startläget och då har motorn hoppat igång på studs.

Bestämde mig för att låta göra ett kamremssatsbyte, givetvis inklusive vattenpump, samt ny 6-spårig remskiva och flerspårsremsats. Efter denna reparation har bilen blivit ruskigt svårstartad och den dör oförhappandes oftast när den är kall, men ibland även när jag kört både 30 och 40 mil. Verkstadskillen sa att bilen pissade ut Diesel från pumpen då han startade den men att det upphörde efter en stund. Jag har inte hittat något läckage så här drygt 110 mil efter reparationen men det är supersegt att få igång motorn så snart den stannat av sig själv eller genom nyckelvridning. Verkstadskillen har ett mycket gott renommé och har använ fixatur då han spänt kamremmen.

Kan någon här på forumet hjälpa en gammal gubbe att få sin "kärlek" att leva upp igen? Kanske genom att ha en aning om vad som kan ha hänt min kära 2.1 motor??? Är en fattigpensionär som en gång i tiden 1985-87 utbildade mig till fordonselektriker men har inte orkat skruva bil de senaste 20 åren, men jag förstår hur det mesta fungerar, fast detta fenomen har satt myror i huvudet på mig. Jag tycker att det låter som han går lite "hårdare" sedan jag fått tillbaks den från verkstaden och upplever att den är lite trögare i accelerationen, men det kanske bara är inbillning. Nu spånar jag lite här; kan det finnas flera kamremmar med olika antal kuggar till 2.1 motorn så att de exempel vis har någon kugge mer eller mindre som de också bytt under modellåret???

tomasojohansson
20 bar
20 bar

Re: Startproblem efter kamremsbyte

Inläggav tomasojohansson » 01 mar 2017, 19:53

Kan kamremmen hamnat ett "hack" fel?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne-95, ZX1,8 16v-97

Användarvisningsbild
alfp
Activa
Activa
Medlem i SCK?: Ja

Inläggav alfp » 02 mar 2017, 11:25

Fixerade du alla hjulen Kamaxel ,Bränslepump och Vevaxel.Drog du runt den några varv förhand efter rembytet och kollade att alla fixeringshål stämde? Är spännaren rätt justerad? om inte gör om proceduren
Vice ordf. SCK Skåneland viewforum.php?f=156
Vagnpark 1 st Xsara 1,6i 2000, 1st 2CV6 Club 1983, 2st C5 1,6HDI break 2007 1st Xantia V6 Activa 98, 1st XM V6 24V 1995, 1st C4 1,6 2005 ..........SCK 8776...........

Lars H
Activa
Activa

Inläggav Lars H » 02 mar 2017, 21:23

Om du tycker att den går lite hårdare så kan man ha hamnat en kugg fel på dieselpumpen. Och då sprutar man in bränslet lite tidigare och då går den hårdare och blir lite mera svårstartad men också lite vassare vid gaspådrag.
DS19S-64, ID19 Break-64, ID20 -71 DS23 Pallas IE-74 DSuper-75 1/2 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, Xantia 2,0SX-99, C5 2,2 HDi Excl. Break -07

kawacittra

Inläggav kawacittra » 11 mar 2017, 19:24

Tack för era svar.

Remmen kunde omöjligt ha kuggat fel då alla tre fixeringarna satt exakt. Men just för att de satt perfekt så fick pumpen upp sitt rätta tryck och började "pissa" Diesel till att börja med men det avtog ganska snart. Det visade sig dock att denfortsatte att läcka i mindre skala lite mer undangömt. Har nu låtit packa och bussa om pumpen och bytt ett trasigt membran i den så nu går den klockrent igen. Tack än en gång för ert engagemang.

Mvh

Kawacittra

Återgå till "XM - Motor och drivning"